Ewidencja informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska (AZBEST i PCB)

Katalog usług Środowisko
Ogólny opis

Sporządzanie i przekazywanie marszałkowi województwa informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska (AZBEST i PCB).

Podmioty obowiązane:

  • Osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej będące przedsiębiorcami/nie będące przedsiębiorcami - właściciele, zarządcy lub użytkownicy miejsc, w których występują lub występowały substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska.
  • Gminy - wójt, burmistrz, prezydent miasta, otrzymujący informacje od osób fizycznych, niebędących przedsiębiorcami.
Wymagane dokumenty
  1. Azbest
  • wójt, burmistrz, prezydent miasta

Informacje dotyczące wyrobów zawierających azbest są bezpośrednio wprowadzane przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta do bazy azbestowej administrowanej przez ministra właściwego do spraw gospodarki, dostępnej za pośrednictwem sieci Internet pod adresem www.bazaazbestowa.gov.pl prowadzonej w formie elektronicznej przy użyciu systemu teleinformatycznego w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy o informatyzacji.

Informacje dotyczące wyrobów zawierających azbest  wójt, burmistrz lub prezydent miasta okresowo przedkłada marszałkowi województwa w Bazie Azbestowej według stanu na dzień 31 grudnia w terminie do 31 marca.

  • osoby fizyczne będące przedsiębiorcami,  osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej

Wykorzystujący wyroby zawierające azbest przekazuje  Informację o wyrobach zawierających azbest właściwemu marszałkowi województwa corocznie w terminie do dnia 31 stycznia zgodnie z załącznikiem nr 3 do: rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 roku (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz. 31)

Informacja podlega corocznej aktualizacji w terminie do 31 stycznia każdego roku, aż do zaprzestania użytkowania wyrobu i jego usunięcia.

Informacja sporządzana jest w 2 egzemplarzach:

  • jeden przedkłada się w formie pisemnej właściwemu organowi,
  • drugi przechowuje się przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji.

 

  1. PCB i inne substancje, stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska
  • wójt, burmistrz, prezydent miasta

Według art. 162 ust. 6 ustawy Prawo Ochrony Środowiska wójt, burmistrz lub prezydent miasta okresowo przedkłada marszałkowi województwa informacje o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska.

Informacje o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska na administrowanych przez te osoby terenach zgodnie z działem 2 i 3 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 23 lipca 2009 roku (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1450) są przedkładane marszałkowi województwa do dnia 31 marca za poprzedni rok kalendarzowy, według stanu na dzień 31 grudnia, w formie pisemnej oraz elektronicznej na informatycznych nośnikach danych.

  • inne podmioty będące/niebędące przedsiębiorcami

Informacja o wykorzystywanych PCB dla przedsiębiorców zgodnie z załącznikiem nr 2 do: rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 czerwca 2002 roku (Dz. U. z 2002 r. Nr 96, poz. 860) przedkładana jest jednorazowo; aktualizacja informacji następuje po usunięciu PCB.

Sposób dostarczania dokumentów
  • osobiście w punktach podawczych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w Katowicach,
  • za pośrednictwem operatora pocztowego na adres Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w Katowicach lub bezpośrednio na adres siedziby właściwego departamentu,
  • lub adres skrytki na ePUAP dla podmiotów publicznych: /UMWSL/skrytka,
  • drogą elektroniczną na adres elektronicznej skrzynki podawczej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w Katowicach: formularz ePuap,
  • poprzez adres elektronicznej skrzynki e-doręczeń (ADE): AE:PL-55754-97181-CHDVR-19.
Miejsce złożenia dokumentów w urzędzie

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

Kancelaria Ogólna Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach
ul. Ligonia 46
40-037 Katowice
pokój: 164, na parterze budynku.

Od poniedziałku do piątku w godzinach: 7:30 - 15:30.

Opłaty

 Nie dotyczy

Terminy i sposób załatwienia sprawy
  1. Termin składania „Informacji o wyrobach zawierających azbest” - corocznie w terminie do dnia 31 stycznia.
  2. Termin składania „Informacji o wykorzystywanych PCB dla przedsiębiorców” – jednorazowo; aktualizacja informacji po usunięciu PCB.
  3. Termin wprowadzania danych do bazy azbestowej i wysłania przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta elektronicznego raportu - 31 marca za poprzedni rok kalendarzowy.
  4. Termin składania przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta działu 2 „Informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska”, tj. „Informacji dotyczących PCB” - do dnia 31 marca za poprzedni rok kalendarzowy, według stanu na dzień 31 grudnia. 
  5. Wykorzystywanie urządzeń i instalacji zawierających PCB w ilości większej niż 5 dm3 dopuszczalne było nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2010 r.
Informacje na temat przebiegu spraw

Departament Ochrony Środowiska, Ekologii i Opłat Środowiskowych

Sekretariat, tel. 32 77 44 518

Tryb odwoławczy

 Nie dotyczy

Podstawa prawna
  • Art. 162 ust. 3-7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 z  późn zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2003 roku w sprawie substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska (Dz. U. z 2003 r. Nr 217, poz. 2141).
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez marszałka województwa rejestru wyrobów zawierających azbest (Dz.U. z 2013 r. poz. 25)
  • Ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1680).
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia z dnia 23 lipca 2009 r. w sprawie sposobu przekładania marszałkowi województwa informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska (Dz. U. z 2015 r. poz. 1450).
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. nr 8, poz. 31).
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 24 czerwca 2002 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska (Dz. U. nr 96, poz. 860).
Przetwarzanie danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych nr 2016/679 informujemy, iż:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Marszałek Województwa Śląskiego z siedzibą przy ul Ligonia 46, 40-037 Katowice, adres email: kancelaria@slaskie.pl, strona internetowa: bip.slaskie.pl.
  2. Została wyznaczona osoba do kontaktu w sprawie przetwarzania danych osobowych, adres email: daneosobowe@slaskie.pl.
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w następujących celach: celu weryfikacji danych zawartych w sprawozdaniu oraz w celu ich archiwizacji.
  4. Podstawą prawną przetwarzania danych jest art. 6 ust.1 lit. e oraz art.9 ust.2 lit. c, f RODO w celu przyjęcia informacji o rodzaju, ilości oraz miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska i wprowadzenia jej do rejestru na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011 r. Nr 8, poz. 31), rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 czerwca 2002 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska (Dz. U. poz. 860) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 23 lipca 2009r. w sprawie sposobu przekładania marszałkowi województwa informacji o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska (Dz. U. z 2015 r., poz.1450);
  5. Pani/Pana dane osobowe będą ujawniane osobom upoważnionym przez administratora danych osobowych, podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa, innym organom administracji publicznej  Ponadto w zakresie stanowiącym informację publiczną dane będą ujawniane każdemu zainteresowanemu taką informacją lub publikowane w BIP Urzędu.
  6. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat.
  7. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  8. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym . Podanie danych jest obowiązkowe a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie traktowane jako prawnie nieskuteczne złożenie informacji.
  9. Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22.
Karta usługi w ePUAP

 link: karta usługi w serwisie ePUAP.

 

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

ul. Ligonia 46
40-037 Katowice
tel.: +48 (32) 20 78 888
e-mail: kancelaria@slaskie.pl

NIP Województwa (rozliczenia): 9542770064  
NIP Urzędu (spr. pracownicze): 9542260713

REGON: 276284638

Strona internetowa Województwa Śląskiego: slaskie.pl

Logo głównego BIP.
Powrót na początek strony