Ewidencja uprawnionych lekarzy do przeprowadzania badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców

Katalog usług Zdrowie
Ogólny opis
  1. Marszałek Województwa Śląskiego działając na podstawie art. 77 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 622 z późn. zm.) prowadzi ewidencję uprawnionych lekarzy do przeprowadzania badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców. Badania lekarskie osób przeprowadzane w celu ustalenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami wykonywane są przez uprawnionego lekarza. Lekarzem uprawnionym do przeprowadzania badań lekarskich, zwanym dalej „uprawnionym lekarzem”, jest osoba łącznie spełniająca następujące wymagania:
    1. posiadająca prawo wykonywania zawodu lekarza
    2. posiadająca co najmniej 5-letni staż w zawodzie lekarza
    3. posiadająca specjalizację w zakresie medycyny transportu lub medycyny pracy albo inną specjalizację i dodatkowe szkolenie określone w przepisach wydanych na podstawie art. 81 ust. 1 przedmiotowej ustawy, tzn.:
      • posiadająca specjalizację w dziedzinie: medycyny przemysłowej, medycyny kolejowej, medycyny lotniczej, medycyny morskiej i tropikalnej, medycyny sportowej, medycyny ogólnej, medycyny rodzinnej lub chorób wewnętrznych,
      • ukończyła z wynikiem pozytywnym szkolenie z zakresu przeprowadzania badań lekarskich i wydawania orzeczeń lekarskich osobom ubiegającym się lub posiadającym uprawnienia do kierowania pojazdami
    4. która nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych lub przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów
    5. wpisana do ewidencji uprawnionych lekarzy.
  2. Dokumentem potwierdzającym uzyskanie dodatkowych kwalifikacji jest zaświadczenie wydane przez podmiot uprawniany do prowadzenia szkoleń, którego wzór określa załącznik nr 13 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami
    i kierowców (Dz. U. z 2022 r. poz. 2503).
  3. Uprawniony lekarz używa pieczątki, której wzór określa załącznik nr 12 do przedmiotowego rozporządzenia.
  4. Ewidencję uprawnionych lekarzy do przeprowadzania badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców prowadzi marszałek województwa, który:
    1. wpisuje do ewidencji, w drodze decyzji administracyjnej, za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, osobę spełniającą warunki określone powyżej
    2. wydaje zaświadczenie o wpisie do ewidencji
    3. nadaje numer ewidencyjny uprawnionemu lekarzowi
    4. odmawia wpisu do ewidencji, w drodze decyzji administracyjnej, w przypadku gdy osoba nie spełnia wymagań, o których mowa powyżej oraz została skreślona
    5. z ewidencji w związku ze stwierdzeniem rażących nieprawidłowości w wykonywaniu lub dokumentowaniu badań lekarskich – w okresie, o których mowa
    6. w art. 80 ust. 6 przedmiotowej ustawy (tzn.: nie może być wpisana ponownie do ewidencji, jeżeli nie upłynęło 2 lata od dnia, w którym decyzja o skreśleniu
      z ewidencji uprawnionych lekarzy stała się ostateczna).

Pełna informacja dotycząca procedury wpisu do ewidencji uprawnionych lekarzy do przeprowadzania badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców została zawarta w Zarządzeniu nr 55/22 Marszałka Województwa Śląskiego z dnia 5 maja 2022 r. - plik z treścią dokumentu został zamieszczony przy formularzach do pobrania.

Wymagane dokumenty
  1. Wypełniony formularz wniosku o wpis do ewidencji uprawnionych lekarzy do przeprowadzania badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców.
  2. Wypełniony formularz oświadczenia o posiadaniu co najmniej 5-letniego stażu pracy w zawodzie lekarza.
  3. Wypełniony formularz oświadczenia o niekaralności za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych lub przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów.
  4. Kopia prawa wykonywania zawodu lekarza – potwierdzona za zgodność z oryginałem przez instytucję, która wydała ww. dokument, uwierzytelniona notarialnie lub odpis prawa wykonywania zawodu.
  5. Kopia dyplomu specjalizacji – potwierdzona za zgodność z oryginałem przez instytucję, która wydała ww. dokument, uwierzytelniona notarialnie lub odpis przedmiotowego dyplomu.
  6. Kopia zaświadczenia o odbytym szkoleniu z zakresu przeprowadzania badań lekarskich - potwierdzona za zgodność z oryginałem przez instytucję, która wydała
    ww. dokument, uwierzytelniona notarialnie lub odpis ww. zaświadczenia.
  7. Dowód uiszczenia opłaty na konto Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego za wydanie decyzji administracyjnej o wpisie do ewidencji i wydanie zaświadczenia.
  8. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie aktualizacji zaświadczenia o wpisie do ewidencji.
  9. Informacja o posiadaniu prawa do przeprowadzania badań lekarskich, o których mowa w przepisach Kodeksu pracy.
Sposób dostarczania dokumentów
  1. Wymagane dokumenty należy dostarczyć do jednostki na jeden z poniższych sposobów:
    1. Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
    2. Złożyć bezpośrednio w jednostce w godzinach jego pracy.
  2. W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.
Opłaty
  1. Opłata za wpis do ewidencji uprawnionych lekarzy do przeprowadzania badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami
    i kierowców, a także wydanie zaświadczenia, dokonywana jest zgodnie z: § 13 rozporządzenia 5 grudnia 2022 r. w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się
    o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców (Dz. U. z 2022 r. poz. 2503). Wysokość opłaty za wpis do ewidencji uprawnionych lekarzy wynosi 50,00 zł.
    Opłata powinna zostać wpłacona w formie gotówkowej w kasie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego ul. J. Ligonia 46 lub bezgotówkowej na konto Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
    Numer rachunku bankowego: 98 1240 6292 1111 0010 5063 8621.
    W tytule opłaty należy wpisać: „opłata za wpis do ewidencji uprawnionych lekarzy do badań kierowców”.
    Godziny otwarcia kasy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego:
    9:00-14:00.
  2. Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. 2023 r. poz. 2111), opłata skarbowa wynosi 17,00 zł za wydanie aktualizacji zaświadczenia o wpisie do ewidencji uprawnionych lekarzy. Opłata skarbowa powinna zostać wpłacona w formie gotówkowej (w kasach organu podatkowego
    tj. Urząd Miasta Katowice ul. Pocztowa 5; Wydział Komunikacji ul. Francuska 70; Urząd Stanu Cywilnego Al. Korfantego 14) lub bezgotówkowej na konto Urzędu Miasta Katowice. Numer rachunku bankowego: 52 1020 2313 2672 0211 1111 1111.
  3. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17, 00 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa.
    Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
  4. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
  5. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
  1. Zgodnie z art. 217 Kodeksu Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 775) zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku wraz z pozostałymi wymaganymi dokumentami do organu prowadzącego ewidencję.
  2. Zaświadczenie wydaje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia.
  3. Zgodnie z art. 35 ww. ustawy Kodeks postępowania decyzja administracyjna o odmowie wydania zaświadczenia wydawana jest w terminie do 30 dni od dnia złożenia wniosku.
  4. W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 30 dni. Nieusunięcie braków formalnych we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
  5. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, prawo żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  6. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Podanie danych jest obowiązkowe a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie pozostawienie sprawy bez rozpatrzenia.
  7. Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22 rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych nr 2016/679.
Informacje na temat przebiegu spraw
  1. Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać poprzez bezpośredni kontakt z urzędem.
  2. Informacje można uzyskać również telefonicznie, pod numerem tel. 32 77 40 356.
Tryb odwoławczy
  1. Odmowa wydania zaświadczenia bądź zaświadczenia o treści żądanej przez osobę ubiegającą się o nie następuje w drodze postanowienia na które służy zażalenie zgodnie z art. 219 Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Na postanowienie służy stronie prawo złożenia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie.
  2. W przypadku wydania decyzji o wykreśleniu lekarza uprawnionego z ewidencji lekarzy uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców służy stronie prawo złożenia odwołania.
  3. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który to decyzję wydał. Zażalenie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
    1. Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
    2. Bezpośrednio w siedzibie urzędu w godzinach jego pracy.
  4. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
  5. W trakcie biegu terminu do odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
  6. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości jej zaskarżenia.
Skargi i wnioski
  1. Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:
    1. Pisemnie pocztą tradycyjną.
    2. Pisemnie bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
    3. Ustnie do protokołu bezpośrednio u wyznaczonego pracownika urzędu.
  2. Skargi i wnioski są wolne od opłat.
Informacje dodatkowe

Uprawnionym lekarzem do przeprowadzania badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców, a także wydawania orzeczeń o istnieniu lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami jest osoba, która:

  1. Posiada prawo wykonywania zawodu lekarza.
  2. Posiada co najmniej 5-letni staż w zawodzie lekarza.
  3. Posiada specjalizację w zakresie medycyny transportu lub medycyny pracy albo inną specjalizację i dodatkowe szkolenie określone w przepisach wydanych na podstawie art. 81 ust. 1 przedmiotowej ustawy, tzn.:
    1. posiada specjalizację w dziedzinie: medycyny przemysłowej, medycyny kolejowej, medycyny lotniczej, medycyny morskiej i tropikalnej, medycyny sportowej, medycyny ogólnej, medycyny rodzinnej lub chorób wewnętrznych,
    2. ukończyła z wynikiem pozytywnym szkolenie z zakresu przeprowadzania badań lekarskich i wydawania orzeczeń lekarskich osobom ubiegającym się lub posiadającym uprawnienia do kierowania pojazdami.
  4. Nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko dokumentom lub przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych.
  5. Została wpisana do ewidencji lekarzy uprawnionych do wykonywania badań lekarskich kierowców.
Podstawa prawna
  1. Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 622 z późn. zm.).
  2. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. u. z 2023 r. poz. 2111).
  3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 775).
  4. Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2022 r. w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców (t.j. Dz.U z 2022 r. poz. 2503).
Przetwarzanie danych osobowych

Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych nr 2016/679 informujemy, iż:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Marszałek Województwa Śląskiego, z siedzibą przy ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice, adres e-mail: kancelaria@slaskie.pl, strona internetowa: bip.slaskie.pl.
  2. Została wyznaczona osoba do kontaktu w sprawie przetwarzania danych osobowych (inspektor ochrony danych), adres a-mail: daneosobowe@slaskie.pl.
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu prowadzenia ewidencji uprawnionych lekarzy do przeprowadzania badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców oraz w celu archiwizacji dokumentacji spraw do czasu jej przekazania do archiwum zakładowego. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny ciążący na administratorze, wynikający z ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (w szczególności art. 77), ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (w szczególności art. 6) oraz rozporządzenia z dnia 18 stycznia 2011 r. Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.
  4. Pani/Pana dane osobowe będą ujawniane osobom upoważnionym przez administratora danych osobowych, podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa, operatorowi pocztowemu lub kurierowi (w przypadku korespondencji papierowej), operatorom platform do komunikacji elektronicznej (w przypadku komunikacji elektronicznej), podmiotom realizującym archiwizację oraz obsługę teleinformatyczną Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Ponadto w zakresie stanowiącym informację publiczną dane będą ujawniane każdemu zainteresowanemu taką informacją lub publikowane w BIP Urzędu.
  5. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres co najmniej 10 lat od momentu zakończenia sprawy. Po upływie tego okresu akta sprawy będą podlegać ekspertyzie ze względu na ich charakter, treść i znaczenie. Na tej podstawie nastąpić może zmiana okresu przechowywania dokumentacji, włącznie z uznaniem jej za materiały podlegające wieczystemu przechowywaniu w Archiwum Państwowym.
  6. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, prawo żądania ich sprostowania, usunięcia (przy uwzględnieniu ograniczeń z art. 17 ust. 3 rozporządzenia) lub ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  7. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Podanie danych jest obowiązkowe a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie pozostawienie sprawy bez rozpatrzenia.
  8. Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22 rozporządzenia.

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

ul. Ligonia 46
40-037 Katowice
tel.: +48 (32) 20 78 888
e-mail: kancelaria@slaskie.pl

NIP Województwa (rozliczenia): 9542770064  
NIP Urzędu (spr. pracownicze): 9542260713

REGON: 276284638

Strona internetowa Województwa Śląskiego: slaskie.pl

Logo głównego BIP.
Powrót na początek strony