Opłaty i zabezpieczenia finansowe z ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (ZSEiE)

Katalog usług Środowisko
Ogólny opis

ZUŻYTY SPRZĘT ELEKTRYCZNY I ELEKTRONICZNY (ZSEiE)

Ustawę z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1893 z późn. zm.) stosuje się do sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zużytego sprzętu. Ustawa określa także prawa i obowiązki podmiotów:

  • wprowadzających do obrotu sprzęt,
  • dystrybutorów sprzętu,
  • autoryzowanych przedstawicieli,
  • producentów sprzętu,
  • zbierających,
  • przetwarzających,
  • dokonujących recyklingu, innych niż recykling procesów odzysku zużytego sprzętu,
  • organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
  • prowadzących punkt serwisowy. 

PUBLICZNE KAMPANIE EDUKACYJNE
Zgodnie z art. 15 ustawy o ZSEiE wprowadzający sprzęt jest zobowiązany do prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych w stosunku do sprzętu, który został przez niego wprowadzony do obrotu.

Obowiązek prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych wprowadzający wykonuje:

  • samodzielnie,
  • lub za pośrednictwem organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Wprowadzający sprzęt wykonując samodzielnie obowiązek prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych:

  • przeznacza na publiczne kampanie edukacyjne lub
  • wnosi na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego

łącznie co najmniej 0,1% przychodów netto z tytułu wprowadzania do obrotu sprzętu osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym.
Wprowadzający sprzęt, który rozpoczyna działalność w danym roku kalendarzowym, oblicza wysokość środków, które powinny zostać przeznaczone na przeprowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych, w odniesieniu do przychodów netto z tytułu wprowadzania do obrotu sprzętu osiągniętych w tym roku kalendarzowym. 

Termin rozliczenia kampanii edukacyjnych:
Rozliczenie wykonania obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych następuje w terminie do 31 stycznia roku następującego po roku, w którym wprowadzający sprzęt był zobowiązany do przeprowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.

OPŁATA PRODUKTOWA
(Rozdział 10 ustawy o ZSEiE - od art. 72 do art. 78).

Podstawę obliczenia opłaty produktowej stanowi masa w kilogramach zużytego sprzętu. Należną opłatę produktową oblicza się jako iloczyn stawki opłaty produktowej i różnicy pomiędzy odpowiednio wymaganym, a osiągniętym minimalnym rocznym poziomem zbierania zużytego sprzętu, poziomem odzysku oraz poziomem przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu.

W celu obliczenia opłaty produktowej należy uwzględnić średnioroczną masę sprzętu wprowadzonego do obrotu w 3 poprzednich latach kalendarzowych (np. opłatę produktową za 2019 r. liczymy w oparciu o średnią z lat 2016-2018 w których był wprowadzany sprzęt).

Termin wniesienia opłaty produktowej:
Opłata produktowa jest wnoszona bez wezwania na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego w terminie do dnia 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.

ZABEZPIECZENIE FINANSOWE
(Rozdział 4 ustawy o ZSEiE - art. od 27 do 33).
 
Wprowadzający sprzęt, który wprowadza do obrotu sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych wnosi na dany rok kalendarzowy zabezpieczenie finansowe (przeznaczone na pokrycie opłaty produktowej)  w przypadku nie zawarcia umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego (samodzielnie wykonuje obowiązek określony w art. 18 ust. 1 ww. ustawy) oraz w przypadku: wygaśnięcia albo rozwiązania umowy z organizacją, a także w przypadku otwarcia likwidacji, ogłoszenia upadłości lub wykreślenia z rejestru organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, z którą ma zawartą umowę.

Podstawę obliczenia wysokości zabezpieczenia finansowego stanowi w przypadku:

  • wprowadzającego sprzęt starającego się o rejestrację w BDO - masa sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, który zamierza wprowadzić do obrotu w danym roku kalendarzowym,
  • wprowadzającego sprzęt wpisanego do rejestru - masa sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, wprowadzonego do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym.

Wysokość zabezpieczenia finansowego oblicza się jako iloczyn stawki opłaty produktowej oraz masy sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych.
Stawki opłaty produktowej dla grup sprzętu zamieszczone w rozporządzeniu z 14 czerwca 2018 (Dz.U. 2018 poz. 1194).:

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001194

Formy zabezpieczenia finansowego:

  • depozyt wpłacany na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego prowadzony w Banku Gospodarstwa Krajowego,
  • gwarancja ubezpieczeniowa złożona do marszałka województwa,
  • gwarancja bankowa złożona do marszałka województwa.

Termin wniesienia zabezpieczenia finansowego 
Wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych jest obowiązany do wniesienia zabezpieczenia finansowego w terminie do dnia 30 czerwca roku, którego dotyczy to zabezpieczenie.
Wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych, który rozpoczyna działalność w zakresie wprowadzania do obrotu sprzętu, jest obowiązany do wniesienia zabezpieczenia finansowego przed złożeniem wniosku o wpis do rejestru.
W przypadku wygaśnięcia albo rozwiązania umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego; otwarcia likwidacji, ogłoszenia upadłości lub wykreślenie z rejestru BDO ww. organizacji, wprowadzający sprzęt jest obowiązany do wniesienia zabezpieczenia finansowego w terminie 14 dni od dnia, w którym odpowiednio nastąpiła ww. okoliczność.

Opłaty

Do opłat wnoszonych po ustawowym terminie należy samodzielnie doliczyć odsetki, jak od zobowiązań podatkowych (dział III ustawy – Ordynacja podatkowa).

Odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych nie wpłaca się, jeżeli ich wysokość nie przekracza kwoty 8,70 zł tj. trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej (tj. 3 x 2,90 zł). Obowiązki operatora wyznaczonego pełni Poczta Polska S.A.

NUMER KONTA BANKOWEGO (za publiczne kampanie edukacyjne oraz za opłatę produktową):

68 1240 6292 1111 0010 7178 0699

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice.
W celu prawidłowego zaksięgowania wpłaty w opisie przelewu należy wskazać:
NIP płatnika, rodzaj należności oraz okres należności, którego wpłata dotyczy.

NUMER KONTA BANKOWEGO (zabezpieczenie finansowe w formie depozytu):

81 1130 1091 0003 9080 8020 0002

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice

W celu prawidłowego zaksięgowania wpłaty w opisie przelewu należy wskazać:
NIP płatnika oraz okres należności, którego wpłata dotyczy.

Terminy i sposób załatwienia sprawy

Termin rozliczenia kampanii edukacyjnych:
Rozliczenie wykonania obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych następuje w terminie do 31 stycznia roku następującego po roku, w którym wprowadzający sprzęt był zobowiązany do przeprowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.

Termin wniesienia opłaty produktowej:
Opłata produktowa jest wnoszona bez wezwania na odrębny rachunek bankowy właściwego urzędu marszałkowskiego w terminie do dnia 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.

Termin wniesienia zabezpieczenia finansowego 
Wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych jest obowiązany do wniesienia zabezpieczenia finansowego w terminie do dnia 30 czerwca roku, którego dotyczy to zabezpieczenie.
Wprowadzający sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych, który rozpoczyna działalność w zakresie wprowadzania do obrotu sprzętu, jest obowiązany do wniesienia zabezpieczenia finansowego przed złożeniem wniosku o wpis do rejestru.
W przypadku wygaśnięcia albo rozwiązania umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego; otwarcia likwidacji, ogłoszenia upadłości lub wykreślenie z rejestru BDO ww. organizacji, wprowadzający sprzęt jest obowiązany do wniesienia zabezpieczenia finansowego w terminie 14 dni od dnia, w którym odpowiednio nastąpiła ww. okoliczność.

Informacje na temat przebiegu spraw

Departament Ochrony Środowiska, Ekologii i Opłat Środowiskowych

Referat opłat środowiskowych

Tel. (32) 77 44 887, (32) 77 44 889, (32) 77 44 890, (32) 77 44 839, (32) 77 44 831, (32) 77 44 835

Kierownik referatu ds. opłat środowiskowych

Tel. (32) 77-44-971

Koordynator  zespołu ds. księgowania opłat środowiskowych

Tel. (32) 77 44 890

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1893 z późn. zm.).

Przetwarzanie danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych nr 2016/679 informujemy, iż:

  1. Administratorem Pani/Pana przetwarzanych danych osobowych jest:
    • w celu realizacji zadań związanych z prowadzeniem BDO jest Marszałek Województwa Śląskiego, dane kontaktowe: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego w Katowicach, ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice;
    • w celu realizacji zadań przetwarzania w elektronicznym systemie BDO jest Minister Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa tel. (22) 36-92-900, email: info@mos.gov.pl, ePUAP: /mos/SkrytkaESP.
  2. Została wyznaczona osoba do kontaktu w sprawie przetwarzania danych osobowych (inspektor ochrony danych):
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.  (RODO) w związku z:
    • 80 ust. 1a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2021 r. poz. 779 z późn. zm.) w celu realizacji przez Marszałka Województwa zadań związanych z prowadzeniem BDO.
    • Przetwarzanie dotyczy następujących kategorii danych osobowych: imię  i nazwisko, nazwę podmiotu, adres zamieszkania lub siedziby, kod pocztowy, miejscowość, nazwę i numer ulicy, kraj, numer telefonu i faksu, e-mail, numer identyfikacji podatkowej (NIP).
  4. Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępnione:
    • uprawnionym podmiotom na podstawie przepisów prawa,
    • podmiotom świadczącym obsługę organizacyjno-administracyjną Urzędu,
    • użytkownikom strony www.bdo.mos.gov.pl.
  5. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 100 lat.
  6. Pani/Pana dane nie będą profilowane i nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w celu podjęcia decyzji w sprawie indywidualnej.
  7. W granicach i na zasadach opisanych w przepisach prawa przysługuje Pani/Panu prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  8. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym, a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości rejestracji w BDO.
  9. Dane osobowe osób skarżących nie są jawne dla stron postępowania skargowego zgodnie z art. 73 §1 pkt 1b, w związku z art. 233 zdanie drugie, art. 234 pkt 2, art. 235 oraz art. 236  § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Karta usługi w ePUAP

 link: karta usługi w serwisie ePUAP.

 

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

ul. Ligonia 46
40-037 Katowice
tel.: +48 (32) 20 78 888
e-mail: kancelaria@slaskie.pl

NIP Województwa (rozliczenia): 9542770064  
NIP Urzędu (spr. pracownicze): 9542260713

REGON: 276284638

Strona internetowa Województwa Śląskiego: slaskie.pl

Logo głównego BIP.
Powrót na początek strony