Udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie

Katalog usług Środowisko
Ogólny opis
  1. Władze publiczne są obowiązane udostępniać każdemu informacje o środowisku i jego ochronie znajdujące się w ich posiadaniu lub które są dla nich przeznaczone.
  2. Szczegółowy wykaz informacji podlegających udostępnieniu został opisany w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
  3. Dane o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, które określa art. 21 ust. 2 ww. ustawy, zamieszcza się w publicznie dostępnych wykazach.
  4. Informacje o środowisku i jego ochronie udostępnia się na pisemny wniosek.
  5. Informację niewymagającą wyszukiwania, która może być przekazana w formie ustnej, udostępnia się bez pisemnego wniosku.
  6. Jeżeli wniosek o udostępnienie informacji jest sformułowany w sposób zbyt ogólny, organ administracji niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wniosku, wzywa Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku, udzielając stosownych wyjaśnień, w szczególności informuje o możliwości skorzystania z publicznie dostępnych wykazów danych.
  7. Jeżeli wniosek dotyczy informacji niebędącej w posiadaniu organu administracji i dla niego nieprzeznaczonej, organ ten niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku:
    1. Przekazuje wniosek organowi administracji, w którego posiadaniu znajduje się żądana informacja lub dla którego informacja ta jest przeznaczona, i powiadamia o tym Wnioskodawcę.
    2. Zwraca wniosek wnioskodawcy, jeżeli nie można ustalić właściwego organu.
Wymagane dokumenty
  1. Wniosek, który powinien zawierać:
    1. dane wnioskodawcy,
    2. adres wnioskodawcy,
    3. zakres wniosku (należy wskazać informacje o środowisku i jego ochronie, o których udostępnienie występuje wnioskodawca),
    4. sposób i formę udostępnienia informacji,
    5. odręczny podpis.
Sposób dostarczania dokumentów
  1. Wniosek można dostarczyć do Urzędu na jeden z poniższych sposobów:
    1. za pomocą skrzynki kontaktowej ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym - adres: /UMWSL/skrytka,
    2. za pomocą poczty elektronicznej na adres e-mail: kancelaria@slaskie.pl,
    3. za pomocą operatora pocztowego na adres: ul. Juliusza Ligonia 46, 40-037 Katowice,
    4. osobiście w Kancelarii Ogólnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w Katowicach, ul. Juliusza Ligonia 46, 40-037 Katowice, pok. 164, od poniedziałku do piątku, w godzinach pracy Urzędu tj. 7:30-15:30.
Miejsce złożenia dokumentów w urzędzie

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Juliusza Ligonia 46
40-037 Katowice
Kancelaria Ogólna, pok. 164
czynna od poniedziałku do piątku
w godzinach 7:30-15:30

Opłaty
  1. Wyszukiwanie i przeglądanie w siedzibie organu administracji dokumentów wyszczególnionych w publicznie dostępnym wykazie jest bezpłatne.
  2. Za wyszukiwanie informacji, przekształcanie informacji w formę wskazaną we wniosku o udostępnienie, sporządzanie kopii dokumentów lub danych oraz ich przesłanie organ administracji pobiera opłaty w wysokości odzwierciedlającej związane z tym uzasadnione koszty.
  3. Jednostkowe stawki opłat określa Rozporządzenie z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie opłat za udostępnianie informacji o środowisku (Dz. U. z 2022 r., poz. 120).
  4. Opłatę, o której mowa w pkt. 3, uiszcza się w terminie 14 dni od dnia otrzymania stosownego powiadomienia:
    1. przez wpłatę na rachunek bankowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w Katowicach:
      Bank Pekao S.A.
      71 1240 6292 1111 0010 5063 8719
      z dopiskiem "Opłata za udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie"
    2. osobiście w kasie Urzędu przy ul. Ligonia 46 w Katowicach (III piętro, pokój 475)
      w godzinach 7:30-15:30.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
  1. Organ administracji udostępnia informacje bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia otrzymania wniosku. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
  2. Dokumenty, o których dane są zamieszczane w publicznie dostępnych wykazach, o których mowa w art. 21 ust. 1 udostępnia się niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku.
Informacje na temat przebiegu spraw

Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z Departamentem Ochrony Środowiska:

  1. telefonicznie, pod numerem telefonu: (32) 77 44 520, (32) 77 44 537, (32) 77 44 523 (w godzinach 7:30-15:30) ,
  2. drogą elektroniczną, na adres skrzynki e-mail: srodowisko@slaskie.pl,
  3. osobiście- adres: ul. Korfantego 79, pokój 0.05, 0.06, 0.07 (parter).
Tryb odwoławczy

Od decyzji odmawiającej udostępnienia informacji o środowisku przysługuje odwołanie za pośrednictwem Marszałka Województwa Śląskiego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Skargi i wnioski
  1. Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:
    1. Pisemnie przy pomocy formularza elektronicznego Skargi, wnioski, zapytania do urzędu poprzez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej ePUAP,
    2. Pisemnie pocztą tradycyjną.
    3. Pisemnie bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
    4. Ustnie do protokołu bezpośrednio u wyznaczonego pracownika urzędu.
  2. Skargi i wnioski są wolne od opłat.
Podstawa prawna
  1. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm.).
  2. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie opłat za udostępnianie informacji o środowisku (Dz. U. z 2022 r., poz. 120).
Przetwarzanie danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych) informujemy, iż:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Marszałek Województwa Śląskiego, z siedzibą przy ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice, adres email: kancelaria@slaskie.pl, strona internetowa: bip.slaskie.pl.
  2. Została wyznaczona osoba do kontaktu w sprawie przetwarzania danych osobowych, adres email: daneosobowe@slaskie.pl.
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu ustosunkowania się i udzielenia odpowiedzi
    na korespondencję, jak również w celu archiwizacji (zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. b) ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, w związku z art. 89 ust. 1 dalsze przetwarzanie do celów archiwalnych w interesie publicznym nie jest niezgodne z pierwotnymi celami, ponadto zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. e) ww. rozporządzenia dane osobowe można przetwarzać do celów archiwalnych w interesie publicznym przez okres dłuższy niż niezbędny do realizacji innych celów przetwarzania).
  4. Pani/Pana dane osobowe będą ujawniane osobom upoważnionym przez administratora danych osobowych, podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa. Ponadto w zakresie stanowiącym informację publiczną dane będą ujawniane każdemu zainteresowanemu taką informacją lub publikowane w BIP Urzędu. Zgodnie z art. 4 rozporządzenia 2016/679 odbiorcą jest każdy, komu ujawnia się dane osobowe (osoba fizyczna, osoba prawna, organ publiczny, jednostka lub inny podmiot, podmiot przetwarzający, któremu zostało powierzone przetwarzanie).
  5. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa dotyczących archiwizacji, min. 10 lat licząc od dnia 1 stycznia roku następującego po roku zakończenia sprawy.
  6. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  7. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych wynika z przepisu prawa t.j. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm.) i jest niezbędne w celu rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie na podstawie przepisów.
  8. Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22 rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych.
Karta usługi w ePUAP

 link: karta usługi w serwisie ePUAP

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

ul. Ligonia 46
40-037 Katowice
tel.: +48 (32) 20 78 888
e-mail: kancelaria@slaskie.pl

NIP Województwa (rozliczenia): 9542770064  
NIP Urzędu (spr. pracownicze): 9542260713

REGON: 276284638

Strona internetowa Województwa Śląskiego: slaskie.pl

Logo głównego BIP.
Powrót na początek strony