Ulgi w opłatach za korzystanie ze środowiska, opłatach produktowych, opłatach za substancje kontrolowane oraz w karach pieniężnych

Katalog usług Środowisko
Ogólny opis

W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym Marszałek Województwa, na wniosek strony, może decyzją:

  1. odroczyć termin płatności opłaty/kary lub rozłożyć zapłatę opłaty/kary na raty,
  2. odroczyć lub rozłożyć na raty zaległą opłatę/karę wraz z odsetkami za zwłokę,
  3. umorzyć w całości lub części zaległości z tytułu opłat/kar, umorzyć odsetki za zwłokę. 
Wymagane dokumenty
  1. Wniosek wskazujący:
  • nazwę i adres podmiotu ubiegającego się o udzielenie ulgi w spłacie;
  • wskazanie zobowiązania objętego wnioskiem;
  • wskazanie rodzaju pomocy o jaką ubiega się wnioskodawca;
  • wskazanie rodzaju ulgi;
  • wskazanie zobowiązań wobec innych instytucji (np. ZUS, Urząd Skarbowy) bądź kontrahentów;
  • wskazanie czy wnioskodawca korzystał dotychczas z innych ulg wynikających z Ordynacji podatkowej;
  • wskazanie okoliczności na istnienie ważnego interesu podatnika i/lub interesu publicznego wraz z uzasadnieniem.
  1. dowód zapłaty opłaty skarbowej za wydanie decyzji,
  2. oryginały lub potwierdzone za zgodność z oryginałem dokumenty finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzone zgodnie z zasadami rachunkowości (np. bilans oraz rachunek zysków i strat, informację dodatkową, PIT 36, PIT 37 itp.) – pozwalające zbadać rzeczywistą sytuację finansową wnioskodawcy,
  3. oświadczenie o stanie majątkowym - dotyczy wyłącznie osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych,
  4. w przypadku, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika - pełnomocnictwo wraz
    z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej,
  5. odpowiednio wybrany formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc:

a) podmiot ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:

  • wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie – wzór oświadczenia w części „załączniki”
  • wypełnionego formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, stanowiącego załącznik nr 1 do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz.U.2014.1543 § 1) – wzór formularza w części „załączniki”

b) podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jest zobowiązany do przedstawienia    podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:

  • wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie oraz pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
  • informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, które zostały określone w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r.w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.

Załączniki:

  1. wniosek o udzielenie ulgi
  2. oświadczenie o stanie majątkowym
  3. oświadczenie o otrzymaniu/nieotrzymaniu pomocy de minimis,
  4. formularz informacji do pomocy de minimis
Sposób dostarczania dokumentów

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

Ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice

Miejsce złożenia dokumentów w urzędzie

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

Ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice

Kancelaria ogólna pokój 164

Godziny otwarcia: poniedziałek - piątek 7:30 - 15:30

Opłaty

Opłata skarbowa za wydanie decyzji administracyjnej: 10 PLN.

Opłata w kasie:
Urzędu Miasta Katowice
ul. Młyńska 4
40-098 Katowice

lub bezgotówkowo na rachunek:
PKO BP S.A. 52 1020 2313 2672 0211 1111 1111

Podmioty zwolnione z wnoszenia opłaty:

  • jednostki budżetowe i organizacje pożytku publicznego;
  • jednostki samorządu terytorialnego.
Terminy i sposób załatwienia sprawy

Sprawy nie wymagające postępowania wyjaśniającego załatwia się niezwłocznie.
W przypadku sprawy wymagającej postępowania  wyjaśniającego - nie później niż w ciągu 1 miesiąca.
W przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej sprawa jest załatwiana nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania administracyjnego (art. 35 kodeksu postępowania administracyjnego).

Informacje na temat przebiegu spraw

Pisemnie - decyzję administracyjną organ przesyła na adres stron, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem Marszałka Województwa Śląskiego.

Skargi i wnioski

 Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:

  • elektronicznie,
  • pisemnie pocztą tradycyjną,
  • pisemnie bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy,
  • ustnie do protokołu bezpośrednio u wyznaczonego pracownika urzędu.

    Skargi i wnioski są wolne od opłat.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. u. 2021, poz. 743).

Przetwarzanie danych osobowych

Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwanym dalej rozporządzeniem 2016/679) informujemy, iż:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Województwo Śląskie, w imieniu którego działają jego organy i przedstawiciele: Zarząd Województwa Śląskiego, Sejmik Województwa Śląskiego a także Marszałek Województwa jako kierownik Urzędu Marszałkowskiego.
  2. Siedziba administratora znajduje się w Katowicach przy ul. Ligonia 46,  tel. +48 (32) 20 78 888 (centrala), e-mail: kancelaria@slaskie.pl, https://bip.slaskie.pl.
  3. Została wyznaczona osoba do kontaktu w sprawie przetwarzania danych osobowych – inspektor ochrony danych. Adres e-mail: daneosobowe@slaskie.pl, pozostałe dane teleadresowe takie jak powyżej.
  4. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu załatwienia spraw, które leżą w kompetencjach Samorządu Województwa.

Realizujemy zadania publiczne o charakterze wojewódzkim, zgodnie z przepisami prawa: ustawą z  dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, innymi szczególnymi przepisami prawa, statutem Województwa.

Dane osobowe przetwarzamy ponieważ:

  • wykonujemy obowiązki prawne (art. 6. ust. 1 lit. c rozporządzenia 2016/679);
  • wykonujemy zadania w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej przyznanej Województwu (art. 6. ust. 1 lit. e rozporządzenia 2016/679);
  • wykonujemy zobowiązania umowne (art. 6. ust. 1 lit. b rozporządzenia 2016/679).

W szczególnych sytuacjach mogą istnieć także inne powody, np. ustalanie, dochodzenie lub obrona roszczeń lub wyrażona przez Panią/Pana zgoda.

Informacje o konkretnych celach przetwarzania, podstawach prawnych zostaną przekazane w ramach realizacji danej sprawy, np. na dedykowanym formularzu, jeśli ma zastosowanie.

  1. W określonych sytuacjach Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane innym podmiotom. W przypadku innych organów administracji publicznej podstawą przekazywania będą właściwe dla danej sytuacji przepisy prawa.
  2. Ponadto odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą osoby upoważnione przez administratora danych osobowych, dostawcy usług w takich obszarach jak: usługi pocztowe lub kurierskie, wykonywanie lub dostarczanie  systemów informatycznych niezbędnych do funkcjonowania Urzędu, obsługa archiwalna, bankowa w zakresie realizacji płatności.
  3. Ponadto w zakresie stanowiącym informację publiczną dane będą ujawniane każdemu zainteresowanemu taką informacją lub publikowane w BIP Urzędu.
  4. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres, który będzie indywidualny w zależności od rodzaju sprawy, której Pani/Pana dane osobowe będą dotyczyć. Urząd ma obowiązek przechowywania akt spraw w interesie publicznym.
  5. Okres przechowywania wynikał będzie z przepisów prawa dotyczących archiwizacji, instrukcji kancelaryjnej i archiwalnej, może także wynikać ze szczególnych przepisów mających zastosowanie do załatwienia Pani/Pana sprawy.
  6. W związku z przetwarzaniem przez Województwo danych osobowych, posiada Pani/Pan szereg praw:
    • dostępu do swoich danych osobowych i informacji na temat sposobu ich przetwarzania,
    • żądania ich sprostowania,
    • żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania,
    • wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania w sytuacji, gdy podstawą ich przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. e rozporządzenia 2016/679.
  7. W przypadkach gdy dane osobowe przetwarzane są na podstawie zgody ma Pani/Pan prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
  8. Prawa te mogą w szczególnych przypadkach podlegać ograniczeniom wynikającym z przepisów.
  9. Powyższe prawa można realizować kontaktując się z administratorem lub inspektorem ochrony danych.
  10. Ponadto istnieje możliwość wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych dotyczących narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
  11. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe, chyba że w konkretnej sytuacji zostanie przekazana informacja, że podanie danych jest dobrowolne.
  12. Konsekwencją niepodania danych osobowych, tam gdzie jest to obowiązkowe  będzie brak możliwości realizacji Pani/Pana sprawy czy zawarcia umowy. 
Karta usługi w ePUAP

 link: karta usługi w serwisie ePUAP.

 

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

ul. Ligonia 46
40-037 Katowice
tel.: +48 (32) 20 78 888
e-mail: kancelaria@slaskie.pl

NIP Województwa (rozliczenia): 9542770064  
NIP Urzędu (spr. pracownicze): 9542260713

REGON: 276284638

Strona internetowa Województwa Śląskiego: slaskie.pl

Logo głównego BIP.
Powrót na początek strony