Wydanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu do środowiska

Katalog usług Środowisko
Ogólny opis
  1. W przypadku stwierdzenia przez właściwy organ ochrony środowiska, na podstawie pomiarów własnych, pomiarów dokonanych przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska lub pomiarów podmiotu obowiązanego do ich prowadzenia, że poza zakładem, w wyniku jego działalności, przekroczone są dopuszczalne poziomy hałasu, organ ten wydaje  decyzję o dopuszczalnym  poziomie hałasu;  za przekroczenie dopuszczalnego poziomu  hałasu uważa się  przekroczenie wskaźnika  hałasu LAeq D lub LAeq N.
  2. Jeżeli hałas powstaje w związku z eksploatacją dróg, linii kolejowych, linii tramwajowych, kolei linowych, portów oraz lotnisk lub z działalnością osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą ww. decyzja nie jest wydawana.
  3. Postępowanie w przedmiocie wydania decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu wszczyna się z urzędu.

Zgodnie z art. 378 ust. 1, ust. 2 i ust. 2a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska organem właściwym do wydania decyzji ustalającej dopuszczalny poziom hałasu jest: marszałek województwa - w przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz przedsięwzięć realizowanych na terenach zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako w/w przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, regionalny dyrektor ochrony środowiska - w przypadku przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zamkniętych, starosta - w pozostałych przypadkach.

Wymagane dokumenty

Wypełniony formularz pisma zgłaszającego potencjalną uciążliwość hałasową istniejącego podmiotu gospodarczego.

Sposób dostarczania dokumentów
  1. Formularz elektroniczny zgłoszenia jest dostępny w dolnej części ekranu, po wybraniu urzędu właściwego do załatwienia sprawy.
  2. Wymagane dokumenty należy dostarczyć do właściwego urzędu na jeden z poniższych sposobów:
    1. Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP.
    2. Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
    3. Złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy.
Miejsce złożenia dokumentów w urzędzie

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
ul. J.Ligonia 46
40-037 Katowice
Kancelaria Ogólna - pokój 164

Opłaty

Postępowanie prowadzone z urzędu.

Terminy i sposób załatwienia sprawy
  1. W sytuacji, kiedy dojdzie do wszczęcia postępowania w sprawie, w terminie do 1 miesiąca wydawana jest decyzja administracyjna o dopuszczalnym poziomie hałasu. bądź decyzja o umorzeniu postępowania. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
  2. W decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu określa się dopuszczalne poziomy hałasu poza zakładem przy zastosowaniu wskaźników hałasu LAeq D i LAeq N w odniesieniu do różnych rodzajów terenów, na które oddziałuje zakład.
  3. W decyzji mogą być także określone wymagania mające na celu nie przekraczanie poza zakładem dopuszczalnych poziomów hałasu, a w szczególności:
    1. Rozkład czasu pracy źródeł hałasu dla całej doby, wraz z przewidywanymi wariantami.
    2. Zakres, sposób i częstotliwość prowadzenia pomiarów poziomu hałasu w zakresie, w jakim wykraczają one poza określone prawem wymagania.
    3. Sposób postępowania w przypadku uszkodzenia aparatury służącej do pomiarów poziomu hałasu, jeżeli jej zastosowanie jest wymagane.
    4. Formę, układ, techniki i termin przedkładania wyników pomiarów organowi właściwemu do wydania decyzji i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.
    5. Decyzja dostarczana jest do zakładu, którego dotyczy oraz do wszystkich stron postępowania za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Informacje na temat przebiegu spraw

Informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się telefonicznie lub osobiście z Departamentem Ochrony Środowiska, Ekologii i Opłat Środowiskowych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, Referatem ds. ochrony powietrza, ochrony przed hałasem i promieniowaniem elektromagnetycznym (Katowice, ul. Korfantego 83, pok. 209, 215, 216; tel. (32) 77 44 841, (32) 77 44 871, (32) 77 44 872.

Tryb odwoławczy
  1. Odwołanie wnosi się do organu wyższego rzędu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który tą decyzję wydał. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
    1. Przy pomocy formularza elektronicznego, poprzez skrzynkę kontaktową ePUAP, opatrując dokument kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
    2. Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
    3. Bezpośrednio w siedzibie urzędu w godzinach jego pracy.
  2. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
  3. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
  4. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. 
  5. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji.
Skargi i wnioski
  1. Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:
    1. Pisemnie przy pomocy formularza elektronicznego Skargi, wnioski, zapytania do urzędu poprzez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej ePUAP,
    2. Pisemnie pocztą tradycyjną.
    3. Pisemnie bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
    4. Ustnie do protokołu bezpośrednio u wyznaczonego pracownika urzędu.
  2. Skargi i wnioski są wolne od opłat.
Podstawa prawna

Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 1973).

Przetwarzanie danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych nr 2016/679 informujemy, iż:

  1. Administratorem danych osobowych jest Marszałek Województwa Śląskiego, z siedzibą przy ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice, adres email: kancelaria@slaskie.pl, strona internetowa: bip.slaskie.pl.
  2. Dane osobowe będą przetwarzane w następujących celach: Wydania decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu do środowiska (Zgodnie z art. 115a oraz 378 ust. 2a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity Dz. U z 2021 r. poz. 1973) oraz w celu ich archiwizacji (Zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. b) w związku z art. 89 ust. 1 dalsze przetwarzanie do celów archiwalnych w interesie publicznym nie jest niezgodne z pierwotnymi celami, ponadto zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. e) dane osobowe można przetwarzać do celów archiwalnych w interesie publicznym przez okres dłuższy niż niezbędny do realizacji innych celów przetwarzania). Podstawa prawna przetwarzania danych osobowych: Przeprowadzenie postępowania z urzędu.
  3. Dane osobowe będą ujawniane osobom upoważnionym przez administratora danych osobowych, podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa. Ponadto w zakresie stanowiącym informację publiczną dane będą ujawniane każdemu zainteresowanemu taką informacją lub publikowane w BIP Urzędu. (Zgodnie z art. 4 odbiorcą jest każdy, komu ujawnia się dane osobowe (osoba fizyczna, osoba prawna, organ publiczny, jednostka lub inny podmiot, podmiot przetwarzający), któremu zostało powierzone przetwarzanie).
  4. Dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa dotyczących archiwizacji.
  5. Stronie przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo żądania ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  6. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Podanie danych jest obowiązkowe.
  7. Dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22.
Karta usługi w ePUAP

 link: karta usługi w serwisie ePUAP

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

ul. Ligonia 46
40-037 Katowice
tel.: +48 (32) 20 78 888
e-mail: kancelaria@slaskie.pl

NIP Województwa (rozliczenia): 9542770064  
NIP Urzędu (spr. pracownicze): 9542260713

REGON: 276284638

Strona internetowa Województwa Śląskiego: slaskie.pl

Logo głównego BIP.
Powrót na początek strony