Wydanie zezwolenia na korzystanie z dróg w sposób szczególny

Katalog usług Komunikacja i transport
Ogólny opis
  1. Organizator imprezy jest obowiązany zapewnić:
    1. spełnienie wymagań określonych w szczególności w przepisach prawa budowlanego, przepisach sanitarnych, przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
    2. wyróżniającą się elementami ubioru służbę porządkową i informacyjną;
    3. pomoc medyczną i przedmedyczną, dostosowaną do liczby uczestników imprezy, a także odpowiednie zaplecze higieniczno-sanitarne;
    4. drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd służb ratowniczych i Policji, Straży Granicznej oraz Żandarmerii Wojskowej;
    5. warunki zorganizowania łączności między podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy;
    6. sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne do zabezpieczenia działań ratowniczo-gaśniczych;
    7. w razie potrzeby pomieszczenie dla służb kierujących zabezpieczeniem imprezy;
    8. środki techniczne niezbędne do zabezpieczenia imprezy, a w szczególności:
      • znaki lub tablice ostrzegawcze i informacyjne,
      • liny, taśmy lub wstęgi służące do oznaczenia trasy lub miejsca imprezy,
      • bariery, płotki lub przegrody służące do odgradzania miejsca imprezy.
  2. Organizator imprezy jest obowiązany:
    1. uzgodnić z organami zarządzającymi ruchem na drogach przebieg trasy, na której ma się odbyć impreza;
    2. współdziałać z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej lub na drogach przyległych do tych terenów, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub Żandarmerią Wojskową:
      • uzgadniając przebieg trasy lub miejsce imprezy,
      • stosując polecenia dotyczące prawidłowego zabezpieczenia imprezy,
      • dokonując wspólnego objazdu trasy lub miejsca imprezy;
    3. sporządzić plan określający sposoby zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprezy na terenie poszczególnych województw, obejmujący:
      • listę osób wchodzących w skład służby porządkowej, ich rozmieszczenie oraz elementy ubioru wyróżniające te osoby,
      • pisemną instrukcję określającą zadania służb porządkowych, opracowaną w uzgodnieniu z Policją,
      • rodzaj i ilość środków technicznych, o których mowa w art. 65a ust. 2 pkt 8 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym, oraz miejsce ich rozlokowania,
      • rodzaje, zakres i sposób zabezpieczenia ratowniczego imprezy, w uzgodnieniu z właściwym komendantem powiatowym Państwowej Straży Pożarnej oraz innymi służbami ratowniczymi, w tym z właściwymi dysponentami jednostek systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego,
      • sposób oznaczenia miejsc niebezpiecznych dla uczestników imprezy,
      • oznakowanie pojazdów uczestniczących w imprezie i towarzyszących tej imprezie,
      • rodzaje zezwoleń umożliwiających poruszanie się osób lub pojazdów w miejscach wyłączonych z ruchu publicznego,
      • organizację łączności bezprzewodowej między organizatorem imprezy a Policją w trakcie trwania imprezy,
      • sposób informowania o ograniczeniach w ruchu drogowym wynikających z przebiegu imprezy - przed imprezą i w trakcie jej trwania;
    4. opracować regulamin oraz program imprezy;
    5. ustalić z Policją oraz, jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających przez tereny lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, odpowiednio ze Strażą Graniczną lub Żandarmerią Wojskową terminy wspólnych spotkań organizowanych w celu uzgodnienia spraw związanych z zabezpieczeniem imprezy;
    6. zapewnić realizację planu, o którym mowa w pkt c;
    7. uzgodnić z zarządcą drogi obszar wykorzystania pasa drogowego oraz sposób i termin przywrócenia go do stanu poprzedniego;
    8. powiadomić przedsiębiorstwa komunikacji publicznej o przewidywanym czasie występowania utrudnień w ruchu drogowym;
    9. na polecenie organu zarządzającego ruchem na drodze opracować projekt organizacji ruchu w uzgodnieniu z Policją;
    10. udzielić dokładnych informacji dotyczących imprezy, na żądanie Policji lub innych podmiotów wymienionych w art. 65a ust. 3 pkt 1, 2, 7 i 8 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym, a także wojewody właściwego ze względu na miejsce odbywania się imprezy, jeżeli są one niezbędne do realizacji ich zadań w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego;
    11. przekazywać do wiadomości publicznej informacje o utrudnieniach w ruchu wynikających z planowanej imprezy.
  3. Wniosek należy złożyć co najmniej 30 dni przed planowanym rozpoczęciem imprezy. Przez datę złożenia wniosku należy rozumieć dzień wpływu wniosku do Kancelarii Ogólnej UMWŚ. Wnioski złożone bez zachowania wskazanego wyżej terminu, zostaną pozostawione bez rozpoznania.
Wymagane dokumenty
  1. Wniosek zawierający następujące informacje:
    1. imię, nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedzibę organizatora imprezy;
    2. rodzaj i nazwę imprezy;
    3. informację o miejscu i dacie rozpoczęcia, przebiegu oraz zakończenia imprezy;
    4. informację o przewidywanej liczbie uczestników imprezy;
    5. wykaz osób reprezentujących organizatora w sprawach zabezpieczenia trasy lub miejsca imprezy na terenie poszczególnych województw;
    6. podpis organizatora lub jego przedstawiciela.
  2. Szczegółowy regulamin imprezy, określający w szczególności zasady zachowania uczestników imprezy istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
  3. Wykaz osób odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg i zabezpieczenie imprezy na terenie poszczególnych województw oraz w miejscach rozpoczęcia i zakończenia każdego odcinka , a także w miejscach wymagających szczególnego zabezpieczenia.
  4. Program imprezy ze szczegółowym opisem trasy i podaniem odległości między poszczególnymi jej odcinkami oraz określony w minutach i kilometrach program przejazdu lub przejścia uczestników przez poszczególne miejscowości i granice województw.
  5. Plan zabezpieczenia trasy lub miejsca określony w art. 65a ust.3 pkt 3. Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym.
  6. Zobowiązanie organizatora do przywrócenia do poprzedniego stanu pasa drogowego na trasie przejazdu, przejścia lub miejsca pobytu uczestników imprezy, a w przypadku uszkodzenia pasa drogowego lub urządzeń drogowych będących następstwem imprezy - do ich bezzwłocznego naprawienia lub pokrycia kosztów tych napraw.
  7. Pisemną zgodę właściciela lasu na przeprowadzenie imprezy w razie przeprowadzenia jej na terenach leśnych.
Sposób dostarczania dokumentów
  1. Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
    1. przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym),
    2. złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy,
    3. przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
  2. W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni.

Miejsce złożenia dokumentów w urzędzie

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
ul. Juliusza Ligonia 46
40-037 Katowice
Kancelaria Ogólna parter, pokój 164

Opłaty
  1. Kwota opłaty: 48 PLN.
  2. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
  3. Kwotę należy wpłacić gotówką w kasie Urzędu Miasta Katowice ul. Pocztowa 5 lub przekazem pocztowym, bądź przelewem na rachunek Urzędu Miasta Katowice: 52 1020 2313 2672 0211 1111 1111, wskazując w tytule przelewu: „Nazwa imprezy, data imprezy”.
  4. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
  1. Decyzja wydawana jest niezwłocznie, nie później niż w terminie 1 miesiąca od dnia złożenia wniosku. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin wynosi 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
  2. Decyzja wydawana jest nie później niż 7 dni przed terminem planowanej imprezy.
  3. Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
    1. poprzez pocztę tradycyjną,
    2. osobiście w siedzibie urzędu.

Miejsce osobistego odbioru dokumentów:
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Departament Drogownictwa
40-029 Katowice, ul. Dąbrowskiego 23
pok. 5.22, 5.23

Informacje na temat przebiegu spraw

Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać poprzez bezpośredni kontakt z Urzędem lub telefonicznie.

Kontakt:
Krzysztof Bójko, Marzena Piec
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Departament Drogownictwa
40-029 Katowice, ul. Dąbrowskiego 23
tel. 32 77 40 523, 32 77 40 513

Tryb odwoławczy
  1. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
    1. przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym),
    2. bezpośrednio w siedzibie urzędu w godzinach jego pracy.
  2. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
  3. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
  4. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. 
  5. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji.
Podstawa prawna

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021, poz. 450 t. j. z późn. zm.).

Przetwarzanie danych osobowych

Informacja Administratora danych zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych nr 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.

Informuję, iż:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Marszałek Województwa Śląskiego, z siedzibą przy ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice, adres email: kancelaria@slaskie.pl, strona internetowa: bip.slaskie.pl;
  2. Została wyznaczona osoba do kontaktu w sprawie przetwarzania danych osobowych (inspektor ochrony danych), adres email: daneosobowe@slaskie.pl;
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w następujących celach:
    1. przeprowadzenie postępowania wszczynanego na Pani/Pana wniosek, w sprawie organizacji imprezy powodującej utrudnienia w ruchu lub wymagającej wykorzystania dróg w sposób szczególny:
      • wydaniem decyzji administracyjnej zawierającej zezwolenie na organizację imprezy powodującej utrudnienia w ruchu albo wymagającej wykorzystania drogi w sposób szczególny;
      • wydaniem decyzji administracyjnej zawierającej odmowę zezwolenia na organizację imprezy powodującej utrudnienia w ruchu albo wymagającej wykorzystania drogi w sposób szczególny;
      • wydaniem decyzji administracyjnej cofającej uprzednio wydane zezwolenie na organizację imprezy powodującej utrudnienia w ruchu albo wymagającej wykorzystania drogi w sposób szczególny;
    2. przeprowadzenie postępowania wszczynanego na Pani/Pana wniosek, w sprawie uzgodnienia w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego w związku z organizacją procesji, pielgrzymki lub innej imprezy o charakterze religijnym (z wyłączeniem konduktu pogrzebowego), wynikający z przepisów prawa;
    3. archiwizacji, wynikający z art. 6 ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
      Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych w powyższych celach jest obowiązek prawny ciążący na administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c rozporządzenia) wynikający z przepisów prawa, w szczególności z art. 65b ust.1, 65c oraz 65d, w nawiązaniu do art.10 ust. 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym, ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (art. 16 ustawy), jak również innych ustaw wymienionych w art. 65 h, pkt 2 - 9 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym, stosowanych odpowiednio oraz ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
  4. Pani/Pana dane osobowe będą ujawniane osobom upoważnionym przez administratora danych osobowych, podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa, w tym właściwemu komendantowi wojewódzkiemu Policji, komendantowi oddziału Straży Granicznej (gdy impreza odbywa się w strefie nadgranicznej), komendantowi jednostki Żandarmerii Wojskowej (gdy impreza jest przeprowadzana na drogach przebiegających lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej), organom zarządzającym ruchem na drogach, na których ma się odbyć impreza, Zarządowi Dróg Wojewódzkich w Katowicach, podmiotom przetwarzającym, którym zostaną zlecone czynności z zakresu archiwizacji, operatorowi pocztowemu lub kurierowi (w przypadku korespondencji papierowej), operatorom platform do komunikacji elektronicznej (w przypadku komunikacji elektronicznej), podmiotom realizującym archiwizację, obsługę teleinformatyczną.
  5. Ponadto w zakresie stanowiącym informację publiczną dane będą ujawniane każdemu zainteresowanemu taką informacją lub publikowane w BIP Urzędu;
  6. Pana/Pani dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa dot. archiwizacji.
  7. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;
  8. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Niepodanie danych skutkuje brakiem możliwości rozpatrzenia sprawy i wydania zezwolenia.
  9. Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22 rozporządzenia.

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

ul. Ligonia 46
40-037 Katowice
tel.: +48 (32) 20 78 888
e-mail: kancelaria@slaskie.pl

NIP Województwa (rozliczenia): 9542770064  
NIP Urzędu (spr. pracownicze): 9542260713

REGON: 276284638

Strona internetowa Województwa Śląskiego: slaskie.pl

Logo głównego BIP.
Powrót na początek strony