Wydawanie zezwoleń w drodze decyzji administracyjnej na prowadzenie leczenia substytucyjnego osób uzależnionych

Katalog usług Zdrowie
Ogólny opis
  1. Leczenie substytucyjne może prowadzić zakład opieki zdrowotnej po uzyskaniu zezwolenia marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę tego podmiotu, wydawanego w drodze decyzji administracyjnej po uzyskaniu pozytywnej opinii dyrektora Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii w Warszawie.
  2. Zezwolenie wydawane jest na czas nieokreślony i może zostać cofnięte, gdy zakład opieki zdrowotnej przestanie spełniać warunki stanowiące podstawę do wydania zezwolenia.
Wymagane dokumenty
  1. Wypełniony formularz wniosku.
  2. Pozytywna opinia dyrektora Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii w Warszawie.
  3. Aktualny statut.
  4. Wypis z rejestru zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez właściwego miejscowo wojewodę.
  5. Wypis z Krajowego Rejestru Sądowego.
  6. Program leczenia substytucyjnego.
  7. Opinia Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.
  8. Umowa z apteką lub hurtownią farmaceutyczną w zakresie przechowywania środka substytucyjnego w przypadku, gdy placówka nie posiada apteki szpitalnej.
  9. Prawo wykonywania zawodu pielęgniarek i lekarzy biorących udział w programie leczenia substytucyjnego.
  10. Wskazanie kierownika programu legitymującego się dyplomem specjalisty w dziedzinie psychiatrii lub będącego w trakcie specjalizacji w dziedzinie psychiatrii oraz zaświadczenie o odbyciu przez niego co najmniej 3-miesięcznego stażu pracy w zakładach prowadzących leczenie osób uzależnionych.
  11. W przypadku, gdy kierownik nie posiada tytułu specjalisty w dziedzinie psychiatrii - dyplom specjalisty w dziedzinie innej niż psychiatria oraz zaświadczenie o odbyciu przez kierownika co najmniej rocznego stażu pracy w zakładach prowadzących leczenie osób uzależnionych. W powyższym przypadku konieczne jest dostarczenie dowodu zatrudnienia w zakładzie lekarza specjalisty w dziedzinie psychiatrii lub będącego w trakcie specjalizacji w dziedzinie psychiatrii oraz jego dyplomu.
  12. Oświadczenie kierownika zakładu opieki zdrowotnej, że w jednostce zapewniono odpowiednie warunki kadrowe do realizacji programu leczenia substytucyjnego określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 1 marca 2013 . w sprawie leczenia substytucyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 368 z późn. zm.).
Sposób dostarczania dokumentów
  1. Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
    1. Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
    2. Złożyć osobiście w urzędzie w godzinach jego pracy.
  2. W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni. 
Opłaty

Wniosek jest wolny od opłat.

Terminy i sposób załatwienia sprawy
  1. W terminie do 1 miesiąca od złożenia kompletnego wniosku wydawane jest zezwolenie w drodze decyzji administracyjnej na prowadzenie leczenia substytucyjnego osób uzależnionych od opiatów. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
  2. W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 30 dni. Nie usunięcie braków w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
  3. Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
    1. Poprzez pocztę tradycyjną.
    2. Osobiście w siedzibie urzędu.
  4. O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku.
Informacje na temat przebiegu spraw
  1. Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać poprzez bezpośredni kontakt z urzędem.
  2. Informacje można uzyskać również telefonicznie, pod numerem tel. 32 77 40 573.
Tryb odwoławczy
  1. Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który tą decyzję wydał. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
    1. Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
    2. Bezpośrednio w siedzibie urzędu w godzinach jego pracy.
  2. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.
  3. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
  4. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. 
  5. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji.
Skargi i wnioski
  1. Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:
    1. Pisemnie pocztą tradycyjną.
    2. Pisemnie bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
    3. Ustnie do protokołu bezpośrednio u wyznaczonego pracownika urzędu.
  2. Skargi i wnioski są wolne od opłat.
Informacje dodatkowe

Zezwolenie na leczenie substytucyjne może otrzymać zakład opieki zdrowotnej, który posiada:

  1. Aptekę szpitalną lub zawarł umowę z apteką lub hurtownią farmaceutyczną w zakresie przechowywania środka substytucyjnego;
  2. Pomieszczenia przystosowane do:
    1. wydawania środka substytucyjnego,
    2. prowadzenia terapii grupowej,
    3. pobierania próbek moczu lub innych płynów ustrojowych do analizy, przechowywania i przygotowania środków substytucyjnych w sposób uniemożliwiający dostęp
    4. osób nieupoważnionych;
  3. Odpowiednie warunki kadrowe zapewniające realizację programu prowadzenia leczenia ambulatoryjnego dotyczące w szczególności kierownika programu.
      Podstawa prawna
      1. Ustawa o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 r. (t.j. Dz. U. z 2024 r,.  poz. 799).
      2. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1939).
      3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie leczenia substytucyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 368 z późn. zm.).
      Przetwarzanie danych osobowych

      Informacja Administratora danych osobowych.

      Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych nr 2016/679 informujemy, iż:

      1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Marszałek Województwa Śląskiego, z siedzibą przy ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice, adres e- mail: kancelaria@slaskie.pl, strona internetowa: bip.slaskie.pl;
      2. Została wyznaczona osoba do kontaktu w sprawie przetwarzania danych osobowych, adres a-mail: daneosobowe@slaskie.pl;
      3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wydania zezwolenia na prowadzenie leczenia substytucyjnego osób uzależnionych oraz w celu ich archiwizacji.
      4. Pani/Pana dane osobowe będą ujawniane osobom upoważnionym przez administratora danych osobowych, podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa, operatorowi pocztowemu lub kurierowi (w przypadku korespondencji papierowej). Ponadto w zakresie stanowiącym informację publiczną dane będą ujawniane każdemu zainteresowanemu taką informacją lub publikowane w BIP Urzędu. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane (zgodnie z kategorią archiwalną) od dnia ich zebrania w oparciu o przepisy prawa dotyczące archiwizacji.
      5. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, prawo żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
      6. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym. Podanie danych jest obowiązkowe a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie pozostawienie sprawy bez rozpatrzenia.
      7. Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22 rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych nr 2016/679.

      Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

      ul. Ligonia 46
      40-037 Katowice
      tel.: +48 (32) 20 78 888
      e-mail: kancelaria@slaskie.pl

      NIP Województwa (rozliczenia): 9542770064  
      NIP Urzędu (spr. pracownicze): 9542260713

      REGON: 276284638

      Strona internetowa Województwa Śląskiego: slaskie.pl

      Logo głównego BIP.
      Powrót na początek strony