Zgoda właścicielska na wycięcie drzew lub krzewów z nieruchomości stanowiących własność Województwa Sląskiego.

Katalog usług Nieruchomości

Zgodnie z art. 83  ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody, usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego  przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, a w przypadku gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków - wojewódzkiego konserwatora zabytków, na wniosek:

  1. posiadacza nieruchomości - za zgodą właściciela tej nieruchomości;
  2. właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, zwanej dalej „Kodeksem cywilnym” - jeżeli drzewo lub krzew zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń.

Zgoda właściciela nieruchomości, na której rosną przeznaczone do usunięcia drzewa lub krzewy, nie jest wymagana w przypadku wniosku złożonego przez:

  1. spółdzielnię mieszkaniową;
  2. wspólnotę mieszkaniową, w której właściciele lokali powierzyli zarząd nieruchomością wspólną zarządowi, zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali;
  3. zarządcę nieruchomości będącej własnością Skarbu Państwa.

Zgoda właściciela nieruchomości, na której rosną przeznaczone do usunięcia drzewa lub krzewy, nie jest wymagana także w przypadku wniosku złożonego przez użytkownika wieczystego lub posiadacza nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, niebędących podmiotem, o którym mowa w pkt. 1-3.

Wymagane dokumenty
  1. Wniosek o wydanie zgody właścicielskiej, o której mowa w art. 83b ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie przyrody na usunięcie drzew lub krzewów sporządzony samodzielnie. We wniosku należy podać:
    1. imię, nazwisko i adres lub nazwę firmy i siedzibę właściciela nieruchomości, posiadacza lub właściciela urządzeń przesyłowych,
    2. adres nieruchomości oraz numer działki ewidencyjnej, z której usuwane będą drzewa lub krzewy,
    3. listę drzew i krzewów, które planowane są do wycięcia, ich gatunek i obwód pnia drzew na wysokości 130 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:
      • posiada kilka pni - obwód każdego z tych pni,
      • nie posiada pnia - obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa,
    4. wielkość powierzchni, z której planowane są do wycięcia krzewy,
    5. przyczynę wycięcia drzewa lub krzewu,
    6. termin, w którym planowane jest wycięcie drzewa lub krzewu.
  2. Mapę, własnoręczny rysunek, plan zagospodarowania działki lub terenu albo wyciąg z inwentaryzacji zieleni.
  3. Dokumentacja fotograficzna.
  4. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
Sposób dostarczania dokumentów

Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

  1. Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
  2. Złożyć osobiście w Kancelarii Ogólnej urzędu w godzinach jego pracy.

W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia

Opłaty
  1. Wniosek jest wolny od opłat.
  2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
    Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
  3. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
  4. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
Terminy i sposób załatwienia sprawy
  1. Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
    1. Poprzez pocztę tradycyjną.
    2. Osobiście w siedzibie urzędu.

O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku

Informacje na temat przebiegu spraw
  1. Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.

Informacje można uzyskać również telefonicznie

Skargi i wnioski
  1. Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów
    1. Pisemnie pocztą tradycyjną.
    2. Pisemnie bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
    3. Ustnie do protokołu bezpośrednio u wyznaczonego pracownika urzędu.
  2. Skargi i wnioski są wolne od opłat.
Podstawa prawna

 Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody

Przetwarzanie danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych nr 2016/679 (zwanym dalej RODO) informujemy, iż:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Zarząd Województwa Śląskiego, z siedzibą przy ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice, adres email: kancelaria@slaskie.pl, strona internetowa: bip.slaskie.pl.
  2. Została wyznaczona osoba do kontaktu w sprawie przetwarzania danych osobowych, adres email: daneosobowe@slaskie.pl.
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w następujących celach:
    1. rozpatrzenia wniosku o zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów z nieruchomości stanowiących własność Województwa Śląskiego.
    2. archiwizacji dokumentacji.

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest:

  • obowiązek prawny ciążący na administratorze, wynikający z  art. 41 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. samorząd województwa oraz 23 ust. 1 w zw. z art. 25d  ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (art. 6 ust. 1 lit. c RODO),
  • obowiązek prawny ciążący na administratorze, wynikający z  art. 6 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (art. 6 ust. 1 lit. c RODO).
  1. Pani/Pana dane osobowe będą ujawnione osobom upoważnionym przez administratora danych osobowych, podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa, podmiotowi władającemu nieruchomością, a także operatorowi pocztowemu lub kurierowi w przypadku korespondencji papierowej. Ponadto w zakresie stanowiącym informację publiczną dane będą ujawniane każdemu zainteresowanemu taką informacją lub publikowane na BIP Urzędu.
  2. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 25 lat. Po upływie tego okresu akta sprawy zostaną przekazane do Archiwum Państwowego.
  3. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  4. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest warunkiem udziału w postępowaniu. Podanie danych jest obowiązkowe, a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
  5. Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22 RODO.

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

ul. Ligonia 46
40-037 Katowice
tel.: +48 (32) 20 78 888
e-mail: kancelaria@slaskie.pl

NIP Województwa (rozliczenia): 9542770064  
NIP Urzędu (spr. pracownicze): 9542260713

REGON: 276284638

Strona internetowa Województwa Śląskiego: slaskie.pl

Logo głównego BIP.
Powrót na początek strony