Załącznik Nr 1 do uchwały nr I/10/18/99 z dnia 19 lipca 1999 r.
REGULAMIN KONKURSU NA STANOWISKO DYREKTORA SZKOŁY (PLACÓWKI)
Podstawa prawna: art. 36 ust. 1, art. 36 a ust. 1-9 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (t.j.Dz. U. Nr 67 z1996 r. poz. 329 z późn. zm.) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 15 lutego 1999 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać osoby zajmujące stanowiska dyrektorów oraz inne stanowiska kierownicze w przedszkolach oraz poszczególnych typach szkół i placówek (Dz. U. Nr 14, poz. 126)
I. Cel konkursu. Celem konkursu jest wyłonienie spośród jego uczestników kandydata spełniającego warunki do powierzenia stanowiska dyrektora danej szkoły lub placówki oświatowej.
II. Ogłoszenie konkursu. 1. Ogłoszenie konkursu odbywa się na zasadach ogólnie przyjętych w szkołach i placówkach oświatowych, a także poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego i ogłoszenie w prasie na łamach dwóch dzienników regionalnych. 2. Dokumenty kandydatów przyjmuje się w terminie 14 dni od daty ogłoszenia w prasie, w Wydziale Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego. 3. O terminie i miejscu posiedzenia komisji konkursowej kandydaci zostaną powiadomieni pisemnie.
III. Wymagania w stosunku do kandydatów. 1. Do konkursu może przystąpić osoba, która: a) posiada wyższe wykształcenie magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym; b) posiada kwalifikacje niezbędne do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły; c) posiada co najmniej 5 letni staż pracy na stanowisku nauczyciela lub nauczyciela akademickiego; d) w okresie ostatnich 5 lat bezpośrednio przed powierzeniem stanowiska uzyskał co najmniej dobrą ocenę pracy w szkole (placówce oświatowej) lub pozytywną ocenę pracy w okresie ostatnich 4 lat pracy w szkole wyższej; e) posiada potwierdzone aktualnym świadectwem lekarskim warunki zdrowotne niezbędne do zajmowania stanowiska nauczyciela. 2. Kandydat przystępujący do konkursu zobowiązany jest do złożenia w Wydziale Edukacji i Nauki następujących dokumentów: a) pisemnego zgłoszenia udziału w konkursie, b) własnej koncepcji pracy szkoły i placówki, o kierowanie której się ubiega. c) kwestionariusza osobowego, d) odpisu dyplomu ukończenia studiów, e) innych dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje, f) zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia, g) aktualnej oceny pracy lub referencji od dotychczasowych pracodawców.
IV. Skład komisji konkursowej 1. Komisja konkursowa pracuje w składzie określonym art. 36 a ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. 2. W celu przeprowadzenia konkursu Sejmik Województwa Śląskiego powołuje każdorazowo odrębną uchwałą komisję konkursową w składzie: a) dwóch przedstawicieli organu prowadzącego, w tym przedstawiciel Zarządu Województwa Śląskiego jako przewodniczący komisji, b) dwóch przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny na podstawie imiennego upoważnienia Śląskiego Kuratora Oświaty, c) dwóch przedstawicieli rady pedagogicznej na podstawie uchwały rady pedagogicznej, d) dwóch przedstawicieli rodziców o ile w placówce istnieje reprezentacja rodziców, e) po jednym przedstawicielu zakładowych organizacji związkowych działających w danej szkole (placówce), 3. Przedstawiciele organów i instytucji wymienionych w punkcie 2 b, 2 c, 2 d, 2 e zgłaszani są na piśmie w terminie określonym przez organ prowadzący.
V. Zakres pracy komisji konkursowej 1. zapoznanie się podczas posiedzenia komisji ze złożonymi przez kandydatów dokumentami oraz przedstawionymi na piśmie koncepcjami pracy szkoły, placówki; 2. przeprowadzenie rozmów indywidualnych z kandydatami, których celem jest rozpoznanie predyspozycji i umiejętności kandydatów gwarantujących prawidłowe kierowanie szkołą lub placówką, podczas rozmów każdy z członków komisji ma prawo zadawać kandydatowi dowolną ilość pytań; 3. uczestniczenie w głosowaniach według zasad określonych w regulaminie konkursu; 4. uczestniczenie w przedstawianiu kandydatom wyników pracy komisji konkursowej;
VI. Tryb i zasady działania komisji konkursowej 1. Prace komisji są prowadzone jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej 2/3 jej składu, 2. Postępowanie komisji w sprawach proceduralnych jest jawne, 3. Komisja podejmuje decyzje w postaci uchwał, 4. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym z zastrzeżeniem pkt. 7a. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji, 5. Konkurs odbywa się dwuetapowo - w pierwszym etapie członkowie komisji zapoznają się z dokumentami złożonymi przez kandydatów i orzekają czy kandydaci spełniają wymogi formalne, 6. W drugim etapie przeprowadza się rozmowy indywidualne z kandydatami przystępującymi do konkursu. 7. Zasady wyłonienia kandydata na dyrektora szkoły a) głosowanie w celu wyłonienia kandydata na dyrektora jest tajne, b) w głosowaniu każdy z członków komisji dysponuje jednym głosem, c) członkowie komisji oddają głosy na kartkach do głosowania, przygotowanych przez przewodniczącego komisji; konkurs jest rozstrzygnięty, gdy jeden z kandydatów uzyskał w głosowaniu bezwzględną większość oddanych głosów, d) w przypadku, gdy żaden z kandydatów nie uzyska bezwzględnej większości głosów - komisja przeprowadza drugą turę głosowania, do której przechodzą dwaj kandydaci z największą liczbą głosów (w przypadku równej liczby głosów może być dopuszczona większa liczba kandydatów), e) jeżeli następna tura głosowania nie wyłoni kandydata konkurs uznaje się za nierozstrzygnięty. 8. Posiedzenia komisji są protokołowane przez protokolanta. Protokoły podpisują wszyscy członkowie komisji. 9. Komisja powinna rozpocząć pracę nie później niż w ciągu 14 dni od daty upływu terminu składania ofert, określonego w ogłoszeniu o konkursie.
VII. Zadania przewodniczącego komisji konkursowej: 1. Zwołanie posiedzenia komisji oraz przewodniczenie obradom. 2. Przedstawienie zgromadzonych dokumentów dotyczących kandydatów członkom komisji konkursowej. 3. Zarządzenie głosowania w razie konieczności rozstrzygania istotnych spraw, dotyczących postępowania konkursowego. 4. Przekazywanie uczestnikom konkursu, rozstrzygnięcia komisji o dopuszczeniu lub odmowie dopuszczenia do drugiego etapu konkursu 5. Przekazanie wyników prac komisji konkursowej w postaci protokołu wraz z kartami do głosowania oraz pozostałymi dokumentami Zarządowi Województwa Śląskiego . 6. Przewodniczący komisji podejmuje decyzję o wyłączeniu członków komisji konkursowej w przypadku, gdy członek komisji jest małżonkiem, krewnym, powinowatym lub osobą związaną tytułem przysposobienia z uczestnikiem konkursu na dyrektora.
VIII. Postanowienia końcowe. 1. W kwestiach nie uregulowanych niniejszym regulaminem stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać osoby zajmujące stanowiska dyrektorów oraz inne stanowiska kierownicze w przedszkolach oraz poszczególnych typach szkół i placówek (Dz. U. Nr 14, poz. 126) i Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 października 1991r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia ( Dz. U. Nr 98, poz. 433 z późniejszymi zmianami). 2. Kandydat niedopuszczony do II etapu konkursu ma prawo odwołać się na piśmie od tej decyzji do Zarządu Województwa Śląskiego w terminie do 3 dni od powiadomienia go o tym fakcie. W przypadku zgłoszenia zamiaru odwołania się konkurs zostaje wstrzymany do czasu rozpatrzenia odwołania. 3. Każdy uczestnik postępowania ma prawo w ciągu 7 dni po zakończeniu konkursu wystąpić do Zarządu Województwa Śląskiego z zastrzeżeniami dotyczącymi prawidłowości jego przebiegu. 4. Zarząd Województwa Śląskiego, po rozpatrzeniu zgłoszonych zastrzeżeń, jest zobowiązany wyjaśnić je i udzielić odpowiedzi w terminie do 7 dni. 5. Funkcję dyrektora szkoły powierza Zarząd Województwa Śląskiego kandydatowi wyłonionemu w drodze konkursu, jeżeli organ sprawujący nadzór pedagogiczny nie wniesie umotywowanego zastrzeżenia w terminie 14-tu dni od przedstawienia kandydata na to stanowisko.
|