Załącznik do Uchwały Sejmiku Województwa Śląskiego Nr 1/14/1/99 z dnia 6 XII 1999
STATUT OPERY ŚLĄSKIEJ W BYTOMIU
Rozdział I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Opera Śląska w Bytomiu, zwana dalej "Operą", jest wojewódzką samorządową instytucją kultury, działającą na podstawie: -ustawy z dnia25 października1991 r. O organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. Nr 110 z 1997, poz. 721 z póź. zm.) - ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. Nr 91 z 1998 poz. 576 z póź. zm.) - niniejszego statutu
§ 2.
1.Siedzibą Opery jest miasto Bytom 2.Opera prowadzi działalność na terenie Rzeczpospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
§ 3.
1.Organizatorem opery jest Województwo Śląskie. 2.Opera posiada osobowość prawną i jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora. 3.Nadzór nad operą sprawuje Zarząd Województwa Śląskiego. 4.Opera używa pieczątki podłużnej o treści: OPERA ŚLĄSKA Ul. Moniuszki 21/23 41-902 Bytom
Rozdział II ZAKRES DZIAŁALNOŚCI OPERY
§ 4.
1. Do zakresu działalności Opery należy współtworzenie i upowszechnianie kultury muzycznej poprzez opracowanie i wystawianie spektakli operowych i baletowych w oparciu o zawodowych realizatorów i wykonawców. 2.Opera może podejmować inne formy działalności artystycznej, szczególnie muzycznej, mające na celu upowszechnianie kultury. 3.Opera prowadzi działalność edukacyjną współpracując w szczególności ze szkołami i społecznym ruchem kulturalnym. 4.Opera może prowadzić działalność impresaryjną, zgodną z profilem artystycznym, a także udostępniać scenę do prezentacji operetkowych, teatralnych, estradowych innych instytucji kultury i zespołów w celu poszerzenia oferty repertuarowej.
Rozdział III ORGANIZACJA OPERY
§ 5.
1.Operą zarządza i reprezentuje ją na zewnątrz Dyrektor. 2.Dyrektor zarządza operą przy pomocy zastępcy dyrektora i głównego księgowego. 3.Rolę dyrektora artystycznego pełni Dyrektor, bądź zastępca dyrektora. 4.Dyrektora i zastępcę dyrektora Opery powołuje i odwołuje Zarząd Województwa Śląskiego po zasięgnięciu opinii Ministra właściwego do spraw kultury, związków zawodowych działających w Operze oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych.
§6.
1.Do zadań Dyrektora należy w szczególności : 1/ prowadzenie działalności zgodnie ze statutem 2/ tworzenie warunków do realizacji zadań określonych w §4 statutu oraz w regulaminie organizacyjnym, 3/ dbałość o mienie i właściwą gospodarkę tym mieniem oraz środkami finansowymi, 4/ zatwierdzanie planu działalności Opery 5/ zatwierdzanie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami oraz zawieranie innych umów cywilno-prawnych
2.Dyrektor przedstawia Zarządowi Województwa Śląskiego: 1/ plan działalności instytucji, obejmujący plan usług, przychodów i kosztów plan remontów i konserwacji środków trwałych oraz plan inwestycji w terminie 14 dni po zawiadomieniu o wysokości uchwalonej przez Sejmik Województwa Śląskiego na dany rok, 2/ sprawozdania finansowe o terminach określonych w przepisach szczegółowych dotyczących sprawozdawczości, 3/ plan działalności artystycznej na sezon artystyczny oraz sprawozdanie za ubiegły sezon w terminie do dnia 31 sierpnia każdego roku.
§ 7.
Organizację wewnętrzną Opery określa regulamin organizacyjny nadawany przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Zarządu Województwa Śląskiego oraz działających w Operze organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.
§ 8.
1.Zarząd Województwa Śląskiego powołuje Radę Programową Opery jako organ doradczy Dyrektora, opiniujący plany działalności artystycznej i ich realizację. 2.Szczegółowe zasady działania Rady Programowej określa jej regulamin zatwierdzony przez Zarząd Województwa Śląskiego.
Rozdział VI GOSPODARKA FINANSOWA OPERY
§ 9.
1.Opera prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków oraz na podstawie planu działalności Opery , kierując się zasadą efektywności ich wykorzystania. 2.Przychodami Opery są: 1/ wpływy z prowadzonej działalności 2/ dotacje budżetowe 3/ darowizny i zapisy osób fizycznych i osób prawnych 4/ środki otrzymywane z innych źródeł.
3.Opera prowadzi rachunkowość wg zasad określonych w odrębnych przepisach o rachunkowości. 4. Do składania oświadczeń w imieniu Opery w zakresie praw i obowiązków majątkowych i finansowych wymagane są podpisy dwóch osób :Dyrektora bądź osoby przez niego upoważnionej oraz głównego księgowego.
§ 10.
1.Opera może prowadzić działalność gospodarczą w dziedzinach : organizacji imprez, usług transportowych, produkcji i sprzedaży obuwia baletowego, wynajmu pomieszczeń wg zasad określonych w odrębnych przepisach. 2.Dochód z działalności gospodarczej Opery służy realizacji celów statutowych.
Rozdział V POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 11.
1.Statut Opery nadany jest Uchwałą Sejmiku Województwa Śląskiego. 2.Zmiany statutu dokonywane są w tym samym trybie.
|