Menu

Uchwała Sejmiku nr I/31/7/2001 z dnia 2001-02-19

Data ogłoszenia 2001-02-19
W sprawie przyjęcia Zasad i trybu postępowania w sprawach związanych z wydatkowaniem środków Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych w województwie śląskim
Na podstawie
art. 18 ust. 1 lit. "b"
ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa
(Dz.U. Nr 91, poz. 576 z późn. zm.),
art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 3 lutego 1995 roku o ochronie gruntów rolnych i leśnych
(Dz.U. Nr 16, poz. 78 z późn.zm.)
§ 1


Przyjąć -Zasady i tryb postępowania w sprawach związanych z wydatkowaniem środków Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych w województwie śląskim- według załącznika do niniejszej uchwały.

§ 2


Wykonanie uchwały powierzyć Zarządowi Województwa Śląskiego.

§ 3


Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Ryszard Ostrowski
Przewodniczący Sejmiku
Województwa Śląskiego

Załącznik do uchwały Sejmiku Nr I/31/7/01
z późn. zm.-ostatnia zm. z dn. 23.09.2002 r.
(tekst ujednolicony)

Zasady i tryb postępowania
w sprawach związanych z wydatkowaniem środków
Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych w Województwie Śląskim

I. Postanowienia ogólne

1. Ilekroć w niniejszych zasadach jest mowa o :
a) ustawie bez bliższego określenia - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lutego 1995r o ochronie gruntów rolnych i leśnych ( Dz. U. Nr 16, poz. 78 z późn. zm.)
b) funduszu bez bliższego określenia - rozumie się przez to Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych, a w skrócie FOGR,
c) gminach dotkniętych powodzią - rozumie się przez to gminy wymienione w danym roku, w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie ustalenia wykazu gmin, powiatów i województw, na których obszarze wystąpiła powódź wydanym na podstawie ustawy budżetowej, lub gminy, które w ciągu roku przedstawią protokoły szacowania szkód powstałych na skutek nadmiernych opadów w tym roku,
d) planie rzeczowym - rozumie się przez to wykaz zadań dofinansowywanych z funduszu z podaniem osoby korzystającej z dofinansowania, rozmiaru rzeczowego robót planowanych do dofinansowania i wielkości środków finansowych przewidzianych na ten cel.

II. Tryb postępowania

1. Wnioski o dofinansowanie ze środków funduszu składane są raz w roku, wterminie do 31 października roku poprzedzającego rok, w którym zamierza się korzystać z dofinansowania, z wyjątkiem sytuacji nadzwyczajnych np. klęski żywiołowej itp.

2. Wnioski składają osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zainteresowane wykonaniem robót, z zastrzeżeniem przypadków określonych w punktach a - b.
a) wnioski w sprawie rekultywacji gruntów w trybie art.20 ust. 2 ustawy składają starostowie i prezydenci miast na prawach powiatów,
b) wnioski na wykonanie badań określonych w art. 18 ustawy składają starostowie i prezydenci miast na prawach powiatów.

3. Złożone wnioski podlegają komisyjnej kwalifikacji terenowej przeprowadzanej przez przedstawiciela gminy, wnioskodawcy, starostwa i urzędu marszałkowskiego. Zadaniem kwalifikacji jest ustalenie zgodności wniosku z przepisem art. 25 ustawy.

4. Skład komisji zależny jest od rodzaju planowanych robót, przy czym obecność przedstawiciela urzędu marszałkowskiego jest obligatoryjna.

5. Kwalifikacji terenowej nie wymagają wnioski dotyczące wykonania badań określonych w art. 18 ustawy oraz wnioski dotyczące zakupu sprzętu informatycznego i oprogramowań określonych w art. 25 ust.1 pkt. 11 ustawy.

6. Z kwalifikacji terenowej sporządzany jest protokół wg wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszych zasad.

7. Wydział Terenów Wiejskich dokonuje analizy zakwalifikowanych wniosków i po uzgodnieniu z Wydziałem Infrastruktury i Ochrony Środowiska przedkłada Zarządowi Województwa propozycję procentowego udziału poszczególnych rodzajów robót w strukturze planu rzeczowego wydatków.

8. Uwzględniając ustaloną przez Zarząd Województwa procentową strukturę planu wydatków, Wydział Terenów Wiejskich opracowuje propozycję rzeczowego planu wydatków, w formie planu podstawowego i rezerwowego.

9. Rzeczowy plan wydatków zatwierdzany jest przez Zarząd Województwa po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Rolnictwa i Obszarów Wiejskich.

9a.Zarząd Województwa na wniosek zainteresowanych podmiotów
dokonuje zmian w rzeczowym planie wydatków w ramachzatwierdzonego planu finansowego w terminie miesiąca od otrzymania powiadomienia, o którym mowa w pkt.10.

10. Wnioskodawcy zostają powiadomieni o wysokości przyznanych środków na dofinansowanie oraz zobowiązani do przedłożenia w urzędzie marszałkowskim dokumentacji technicznej wraz z częścią kosztorysową projektowanych robót.

11. Odbiór robót dokonywany jest komisyjnie z udziałem przedstawiciela urzędu marszałkowskiego. Obecność przedstawiciela urzędu marszałkowskiego nie jest wymagana w przypadku zakupu oprogramowań i sprzętu informatycznego, opracowania niezbędnych z zakresu ochrony gruntów rolnych dokumentacji oraz zakupu nasion i sadzonek w ramach wykonania nakazu ochrony gruntów przed erozją.

12. Z odbioru robót sporządzany jest protokół wg wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do niniejszych zasad.

13. Wypłata środków następuje w formie refundacji po przedłożeniu przez wnioskodawcę następujących dokumentów:
a) noty księgowej lub wniosku o wypłatę dofinansowania,
b) kopii umowy zawartej z wykonawcą lub dostawcą,
c) kopii faktur wystawionych przez wykonawcę lub dostawcę,
d) kopii protokołu z postępowania o zamówienie publiczne,
e) kosztorysu powykonawczego dla robót wykonanych systemem gospodarczym.


III. Kryteria przydziału

1. Środki funduszu w pierwszej kolejności kierowane są do gmin, w których powstają dochody FOGR z uwzględnieniem efektywności projektowanych do realizacji przedsięwzięć.
2. Ustala się, że spośród zakwalifikowanych wniosków pierwszeństwo dofinansowania przysługuje wnioskom dotyczącym :
a) wykonania rekultywacji i zagospodarowania gruntów - art. 25 ust.1 pkt. 1 i 2. Ustawy,
b) budowy i renowacji zbiorników wodnych małej retencji realizowanych z udziałem środków samorządu terytorialnego - art. 25 ust.1 pkt. 5 ustawy,
c) wykonania badań gleb i roślin oraz ich wdrażania na obszarach ograniczonego użytkowania - art. 25 ust. 1 pkt.7 i 8 ustawy.

3. Wnioskodawca, który uzyska zapewnienie o ujęciu w planie rzeczowym wydatków , a przewiduje, że nie wykorzysta przyznanych środków obowiązany jest do zgłoszenia tego faktu w urzędzie marszałkowskim w terminie 2 miesięcy od daty otrzymania powiadomienia, o którym mowa w rozdziale II ust. 10 niniejszych zasad.
4. Brak zgłoszenia, o którym mowa w ustępie 3, przy jednoczesnym nie wykonaniu wnioskowanego zakresu rzeczowego skutkuje pozbawieniem prawa o ubieganie się o dofinansowanie w roku następnym.
5. W oparciu o art.138 ust.1 ustawy o finansach publicznych z dnia 26.11.98r ( Dz. U. Nr 155,poz.1014 z późn.zm. ) pozbawienie możliwości korzystania ze środków publicznych funduszu na okres lat 3 następuje w sytuacji :
a) wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem lub z naruszeniem zasad określonych ustawą o zamówieniach publicznych:
b) zawyżania kosztów realizacji zadania w formie kosztorysów powykonawczych lub wystawionych faktur.
6. Zastosowanie pkt.5 może być poprzedzone przeprowadzeniem weryfikacji dokumentacji , od wyników której uzależniony jest ewentualny zwrot wypłaconego dofinansowania lub jego cofnięcie.
7. Zadania dofinansowywane ze środków FOGR nie mogą być powtórnie ujmowane do rzeczowego planu wydatków z wyjątkiem sytuacji nadzwyczajnych np. klęski żywiołowej.


IV. STAWKI DOFINANSOWANIA

1. Ustala się stawki dofinansowania dla poszczególnych rodzajów robót wg tabeli stanowiącej załącznik Nr 1 do niniejszych zasad.
2. Ustalone stawki jednostkowe dofinansowania mogą być corocznie zwiększane o wskaźnik inflacji lub realny wzrost kosztów dla danego rodzaju robót.
3. Dla zwiększenia stawek dofinansowania na dany rok konieczna jest uchwała Zarządu Województwa.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, roboty przesunięte z planu rzeczowego roku poprzedniego, realizowane są wg wcześniej ustalonych stawek dofinansowania.

Zał. Nr 1

LP
Rodzaj robót
Maksymalna stawka dofinansowania na jednostkę miary
Maksymalny % dofinansowania
Sposób ustalenia nowej stawki
1 Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów z jednoczesną niwelacją terenu wykonane w trybie art..20 ust.2 ustawy
10 000 zł / 1 ha
do 100 %
Według kalkulacji kosztów opracowanej przez Ośrodek Doradctwa Rolniczego w Częstochowie
2 Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów z jednoczesną niwelacją pozostałych gruntów oraz rekultywacja gruntów dla potrzeb pracowniczych ogródków działkowych
5000 zł / 1 ha
do 50 %
Według kalkulacji kosztów opracowanej przez Ośrodek Doradctwa Rolniczego w Częstochowie
3 Użyźnianie gleb o niskiej wartości produkcyjnej, ulepszanie rzeźby terenu i struktury przestrzennej gleb - art.. 25 ust.1 pkt.3 ustawy
1 500 zł / 1 ha
do 50 %
Średnia z dwóch kalkulacji oprawcow. przez Ośrodek Doradctwa Rolniczego w Częstochowie
4 Budowa i modernizacja dróg dojazdowych do gruntów rolnych
45 000 zł / 1 km
do 50%
Na podstawie wskaźników inflacji i realnego wzrostu cen
5 Budowa i modernizacji dróg dojazdowych do gruntów rolnych realizowane przez gminy dotknięte powodzią
60 000 zł / 1 km
do 70%
Na podstawie wskaźników inflacji i realnego wzrostu cen
6 Budowa zbiornikow małej retencji o powierzchni powyżej 0,5 ha realizowana z udziałem środków samorządu terytorialnego
30 000 zł / 1 ha lustra wody
do 50 %
Według rzeczywistych kosztów realizacji z uwzględnieniem możliwości finansowania przez FOGR
7 Budowa zbiornikow małej retencji o powierzchni powyżej 0,5 ha
9 000 zł / 1 ha
do 35 %
Na podstawie wskaźników inflacji i realnego wzrostu cen
8 Renowacja zbiorników małej retencji o powierzchni powyżej 0,5 ha realizowana z udziałem środków samorządu terytorialnego
15 000 zł / 1 ha
do 50 %
Jako 50 % kosztów budowy
9 Renowacja zbiorników małej retencji o powierzchni powyżej 0,5 ha
4 000 zł / 1 ha
do 35 %
Na podstawie wskaźników inflacji i realnego wzrostu cen
10 Badania gleb i roślin w strefach ochronnych - art..18 i art.. 19 ustawy
Według ceny z postępowania o zamówienie publiczne
do 100 %
 
11 Zastępcze wykonanie obowiązków okreslonych w ustawie - art. 15 ust.5 ustawy
Według ceny z postępowania o zamówienie publiczne
do 100 % - zapłacona kwota podlega zwrotowi i egzekucji
Na podstawie przepisów ustawy
12 Zwrot kosztów nasion i sadzonek w związku z nakazem wynikającym z art.. 15 ust.2 i odszkodowania wynikającego z art..15 ust.3 ustawy
Według ceny zapłaconej i operatu szacunkowego szkód
do 100 %

Na podstawie przepisów ustawy

 

 

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

ul. Ligonia 46
40-037 Katowice
tel.: +48 (32) 20 78 888
e-mail: kancelaria@slaskie.pl

NIP Województwa (rozliczenia): 9542770064  
NIP Urzędu (spr. pracownicze): 9542260713

REGON: 276284638

Strona internetowa Województwa Śląskiego: slaskie.pl

Logo głównego BIP.
Powrót na początek strony