Najczęściej czytane artykuły
Uchwała Sejmiku nr I/33/2/2001 z dnia 2001-04-23
Data ogłoszenia | 2001-04-23 |
---|---|
W sprawie | uchwalenia Statutu Województwa Śląskiego |
art. 7 ust. 1
ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa
(Dz. U. Nr 91, poz. 576 z późn. zm.)
po uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów
Statut Województwa Śląskiego, stanowiący załącznik do uchwały.
Uchylić Tymczasowy Regulamin Obradowania Sejmiku, przyjęty uchwałą I/3/42/99 z dnia 18 stycznia 1999 roku.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Ryszard Ostrowski
Przewodniczący Sejmiku
Województwa Śląskiego
ZAŁĄCZNIK NR 2 REGULAMIN ZARZĄDU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO I. Postanowienia ogólne § 1 1. Zarząd Województwa Śląskiego, zwany dalej "Zarządem", jest organem wykonawczym samorządu Województwa. § 2 Tryb powołania i odwołania Zarządu w całości, jak i poszczególnych jego członków określają ustawa o samorządzie województwa oraz Statut Województwa, zwany dalej "Statutem". § 3 W skład Zarządu wchodzą:
II. Organizacja wewnętrzna Zarządu § 4 1. Pracę Zarządu organizuje Marszałek. § 5 W przypadku nieobecności Marszałka zadania określone w § 4 ust. 2. Regulaminu przejmuje wyznaczony przez Marszałka wiceprzewodniczący. § 6 Zarząd dokonuje, w drodze uchwały, podziału zadań pomiędzy poszczególnych członków Zarządu.
III. Tryb pracy Zarządu § 7 1. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na 2 tygodnie, w dniu wyznaczonym przez Marszałka. § 8 Zarząd wykonuje zadania należące do samorządu Województwa nie zastrzeżone na rzecz Sejmiku i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. § 9 1. Za przygotowanie projektów uchwał, decyzji i stanowisk Zarządu odpowiedzialni są dyrektorzy właściwych komórek organizacyjnych Urzędu Marszałkowskiego § 10 1. Projekty uchwał Sejmiku wnoszone przez Zarząd oraz uchwał Zarządu powinny być opracowane zgodnie z zasadami techniki legislacyjnej obowiązującej przy redagowania aktów prawnych. § 11 Przewodniczący posiedzenia Zarządu może w toku obrad przekazać przewodnictwo obrad innemu członkowi Zarządu. § 12 Realizując zadania określone w ustawach i Statucie Zarząd podejmuje uchwały, których treść stanowią rozstrzygnięcia w sprawach należących do kompetencji Zarządu lub stanowiska w sprawach incydentalnych. § 13 1. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Zarządu w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. § 14 Z każdego posiedzenia Zarządu sporządza się protokół, będący urzędowym zapisem przebiegu obrad oraz ustaleń i rozstrzygnięć podjętych przez Zarząd. § 15 Zarząd określa, w drodze uchwały, szczegółowy tryb składania materiałów i przedstawienia ich na posiedzeniu Zarządu oraz inne zagadnienia związane z przebiegiem i protokołowaniem posiedzeń Zarządu, a także podpisywaniem i obiegiem dokumentów.
IV. Współdziałanie z Sejmikiem § 16 1. Marszałek, członkowie Zarządu lub Skarbnik Województwa przedstawiają na sesjach Sejmiku zgodnie z podziałem kompetencji: § 17 1. Członkowie Zarządu oraz Skarbnik Województwa współpracują z komisjami Sejmiku, zapewniając bieżące informowanie komisji o stanowisku oraz o działaniach Zarządu podejmowanych w sprawach dotyczących problemów stanowiących zakres zadań komisji. |
ZAŁĄCZNIK NR 1
REGULAMIN SEJMIKU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO I. Przepisy ogólne § 1 Regulamin Sejmiku Województwa Śląskiego, zwanego dalej "Sejmikiem", określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Sejmiku, w tym przedmiot działania, zakres zadań, zasady dotyczące składu, organizację wewnętrzną i tryb pracy stałych komisji Sejmiku, jak również zasady powoływania przez Sejmik komisji doraźnych. § 2 1. Sejmik rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, określone w ustawie o samorządzie województwa oraz w innych ustawach, a także w przepisach wydanych na podstawie ustaw i w Statucie. II. Radni i Przewodniczący Sejmiku § 3 1 Radnego obowiązuje obecność i czynny udział w sesjach Sejmiku oraz w posiedzeniach komisji Sejmiku, których jest członkiem. § 4 1. Przewodniczący Sejmiku:
§ 5 1. Do przedmiotu działania Komisji Sejmiku należy : § 6 1. Komisje opiniują, nadzorują oraz inspirują działania samorządu Województwa, związane z ich rzeczowym zakresem działania. 1) Komisja Rewizyjna: 2) Komisja Bezpieczeństwa Publicznego i Obronności: 3) Komisja Budżetu i Finansów:
5) Komisja Etyczno - Dyscyplinarna: 6) Komisja Infrastruktury Technicznej: 7) Komisja Kultury Fizycznej, Turystyki i Rekreacji: 8) Komisja Ochrony Środowiska i Zasobów Naturalnych: 9) Komisja Polityki Społecznej, Rodziny i Kas Chorych: 10) Komisja Promocji i Ochrony Zdrowia: 11) Komisja Rolnictwa i Terenów Wiejskich: 12) Komisja Rozwoju Województwa: 13) Komisja Skarbu: 14) Komisja Statutowo-Regulaminowa: 15) Komisja Współpracy Międzyregionalnej i Zagranicznej: 16) Komisja Zagospodarowania Przestrzennego: § 7 1. Sejmik ustala liczebność i skład osobowy poszczególnych komisji oraz wybiera przewodniczących i zastępców przewodniczącego komisji. § 8 Komisje Sejmiku obradują na posiedzeniach. § 9 1. Przewodniczący komisji kieruje pracami komisji, a w szczególności: § 10 1. Komisje Sejmiku na swych posiedzeniach w szczególności:
1. Posiedzenia komisji odbywają się w terminach określonych przez samą komisję lub przewodniczącego. § 12 1. Na wniosek komisji Sejmik może zwrócić się do Marszałka o przedstawienie informacji dotyczących prac Zarządu, Urzędu Marszałkowskiego oraz wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. § 13 Przewodniczący komisji może zwrócić uwagę radnemu, który w wystąpieniu swoim odbiega od przedmiotu obrad komisji, przywołaniem radnego "do rzeczy". Po dwukrotnym przywołaniu radnego "do rzeczy" przewodniczący komisji może odebrać głos radnemu. § 14 Komisja uchwala wnioski, opinie, sprawozdania, a także projekty uchwał, rezolucji, apeli, oświadczeń lub deklaracji Sejmiku. Komisja, w drodze uchwały, może przyjąć do wiadomości przedłożoną jej informację bądź stanowisko. § 15 1. Podjęte przez komisję wnioski przedstawiane są przez przewodniczącego komisji Przewodniczącemu Sejmiku, który przesyła je do adresata. § 17 1. W sprawach przekazanych komisji do rozpatrzenia komisje przedstawiają sprawozdania. § 18 Komisje mogą ze swojego składu powoływać zespoły, określając ich skład oraz zakres działania. § 19 1. Z przebiegu każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół. § 20 1. Na zakończenie kadencji komisja sporządza sprawozdanie ze swojej działalności. Komisja Rewizyjna § 21 1. Komisja Rewizyjna podejmuje kontrolę zgodnie z planem zatwierdzonym przez Sejmik oraz wyłącznie na zlecenie Sejmiku jako kontrolę doraźną. § 22 1. Wyniki kontroli w formie sprawozdań przekazuje się Przewodniczącemu Sejmiku. § 23 Komisja Rewizyjna kieruje do jednostki kontrolowanej oraz do Zarządu wystąpienia pokontrolne, zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości. § 24 Zarząd oraz kierownik jednostki kontrolowanej, do której wystąpienia pokontrolne zostały skierowane, jest obowiązany w wyznaczonym terminie zawiadomić komisję o sposobie wykorzystania uwag i o wykonaniu zaleceń. § 25 1. Wyniki swych działań komisja przedstawia Sejmikowi w formie sprawozdań. IV. Postępowanie z projektami oraz tryb podejmowania uchwał § 26 Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje grupie co najmniej 10 radnych, klubowi radnych, Przewodniczącemu Sejmiku, Zarządowi oraz Marszałkowi, a także komisji Sejmiku. § 27 1. Projekty uchwał składa się w formie pisemnej Przewodniczącemu Sejmiku. Wnosząc projekt wnioskodawca wskazuje swojego przedstawiciela upoważnionego do reprezentowania go w pracach nad tym projektem. § 28 Przewodniczący Sejmiku zarządza drukowanie projektów uchwał oraz doręczenie ich radnym. § 29 1. Wnioskodawca lub jego przedstawiciel może w każdej chwili wycofać wniesiony przez siebie projekt lub wnieść do niego poprawki. § 30 1. Projekty uchwał Przewodniczący Sejmiku kieruje do właściwych komisji. § 31 1. Przy rozpatrywaniu projektów uchwał komisje i zespoły biorą pod uwagę opinie przedstawione przez inne komisje Sejmiku i radnych. Komisje i zespoły mogą wysłuchiwać także opinii zaproszonych ekspertów. § 32 1. Komisje, do których skierowany został projekt uchwały, przedstawiają wspólną lub odrębne opinie o tym projekcie.
1 Prawo wnoszenia poprawek do projektów uchwał w trakcie ich rozpatrywania przez Sejmik przysługuje wnioskodawcy, radnym i Zarządowi. § 34 1. W razie zgłoszenia w trakcie dyskusji na posiedzeniu Sejmiku nowych poprawek projekt kieruje się ponownie do komisji, które go rozpatrywały, chyba że Sejmik postanowi inaczej. § 35 1. Porządek głosowania nad projektem jest następujący: § 36 1. Uchwała powinna zawierać w szczególności : § 37 1. Marszałek, w przypadkach określonych przepisami ustawy, przesyła w ciągu 7 dni od podjęcia organom nadzoru, a następnie zainteresowanym podmiotom tekst uchwalonej przez Sejmik uchwały. § 38 Sejmik podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, jawnym imiennym lub, w przypadkach określonych ustawą, w głosowaniu tajnym. § 39 1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki. § 40 1. O przeprowadzeniu głosowania jawnego imiennego decyduje Sejmik w głosowaniu jawnym. § 41 1. Do przeprowadzenia głosowania tajnego Sejmik powołuje 5-osobową komisję skrutacyjną. § 42 1. Sejmik dokonuje wyborów spośród dowolnej liczby kandydatów. Prawo zgłaszania kandydatów przysługuje każdemu radnemu. § 43 1. Wymóg uzyskania zwykłej większości głosów jest spełniony, gdy liczba głosów "za" jest większa od liczby głosów "przeciw".
§ 44 1. Sejmik obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Sejmiku co najmniej raz na kwartał. W przypadku odwołania lub wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego Sejmiku, sesję zwołuje jeden z wiceprzewodniczących Sejmiku. § 45 1. Przewodniczący Sejmiku jest obowiązany zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku przez Zarząd lub radnych stanowiących co najmniej 1 ustawowego składu Sejmiku. W przypadku odwołania lub wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego Sejmiku sesje Sejmiku zwołuje wiceprzewodniczący Sejmiku § 46 1. Sesje Sejmiku są jawne, z zastrzeżeniem § 47. § 47 1. Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową zgodnie z treścią przepisów o ochronie informacji niejawnych, jawność sesji lub jej części zostają wyłączone.
1. Sejmik podejmuje uchwały przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu Sejmiku, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. § 49 1. W przypadku stwierdzenia braku quorum Przewodniczący Sejmiku może przerwać sesję, a w przypadku jeżeli nie może zwołać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji. § 50 1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Sejmik może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji. § 51 Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Sejmiku, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w prowadzeniu obrad - jeden z wiceprzewodniczących. § 52 1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Sejmiku formuły: "Otwieram sesję Sejmiku Województwa Śląskiego". § 53 1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący Sejmiku przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad sesji. § 54 1. Przewodniczący Sejmiku prowadzi je według uchwalonego porządku, otwiera i zamyka dyskusje nad każdym z punktów. § 55 1. Przewodniczący Sejmiku czuwa nad sprawnym ich przebiegiem, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób zaproszonych na sesję. § 56 Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Sejmiku może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji. § 57 1. Przewodniczący Sejmiku może udzielać głosu poza porządkiem dziennym posiedzenia w sprawie wniosku formalnego. Do wniosków formalnych zalicza się wnioski o: § 58 Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Sejmiku kończy sesję, wypowiadając formułę "zamykam sesję Sejmiku Województwa Śląskiego". § 59 1. Z obrad sesji sporządza się protokół. § 60 1. Protokół z sesji Sejmiku powinien odzwierciedlać rzeczywisty przebieg obrad, a w szczególności zawierać: § 61 Obsługę sesji (protokołowanie, wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) zapewnia właściwa jednostka organizacyjna Urzędu Marszałkowskiego. VI. Interpelacje wnioski i zapytania radnych. § 62 Porządek obrad każdej Sesji winien przewidywać interpelacje, wnioski, oświadczenia i zapytania radnych. § 63 1. W sprawach istotnych dla regionalnej wspólnoty samorządowej radny może zgłosić interpelację. Adresatem interpelacji może być wyłącznie Marszałek lub Zarząd. § 64 1. Adresat interpelacji zobowiązany jest udzielić odpowiedzi w terminie 2 tygodni od dnia jej otrzymania. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą Przewodniczącego Sejmiku, termin udzielenia odpowiedzi może być wydłużony do 4 tygodni. § 65 1. Jeżeli autor interpelacji uzna odpowiedź za niewystarczającą, powiadamia o tym Przewodniczącego Sejmiku, a na najbliższej sesji Sejmiku ma prawo zażądać dodatkowych informacji od adresata interpelacji. § 66 1. Przewodniczący Sejmiku przekazuje dodatkowe wyjaśnienia autorowi interpelacji w terminie 3 dni od ich otrzymania. § 67 1. W sprawach istotnych dla regionalnej wspólnoty samorządowej radny może zgłosić zapytanie bądź wniosek skierowane pod adresem kierownika dowolnego organu lub instytucji.
|
Załącznik do uchwały Nr I/33/2/01
STATUT WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Rozdział l § 1
1. Mieszkańcy Województwa Śląskiego, zwanego dalej "Województwem", tworzą z mocy prawa regionalną wspólnotę samorządową, która jest jednostką samorządu terytorialnego w rozumieniu Konstytucji RP (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483). §2
O ustroju Województwa stanowią w szczególności: § 3
Terytorium Województwa obejmuje obszar określony w załączniku do ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. Nr 96, poz. 603, Nr 104, poz. 656, z 1999 r. Nr 101, poz. 1182). Rozdział II §4
1. Organy samorządu Województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. § 5
Samorząd Województwa: § 6
1. Samorząd Województwa określa strategię rozwoju Województwa, uwzględniającą w szczególności następujące cele: § 7
Samorząd Województwa przy formułowaniu strategii rozwoju Województwa i realizacji polityki jego rozwoju współpracuje w szczególności z: § 8
1. W sferze użyteczności publicznej Województwo może tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także może przystępować do takich spółek. § 9
1. Samorząd Województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie: § 10
1. W celu wykonywania zadań Województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami. Rozdział III A. Wybory i referendum § 11
Mieszkańcy Województwa podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (w drodze wyborów i referendum) lub za pośrednictwem organów samorządu Województwa.
§ 12
Organami samorządu Województwa są:
1. Sejmik jest organem stanowiącym i kontrolnym Województwa. § 14
W sprawie odwołania Sejmiku przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum wojewódzkiego. § 15
Do wyłącznej właściwości Sejmiku należy: § 16
1. Pierwszą sesję nowo wybranego Sejmiku zwołuje Przewodniczący Sejmiku poprzedniej kadencji, w terminie przypadającym w ciągu 14 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników do sejmików województw na obszarze całego kraju, w sposób przewidziany w ustawie z dnia 16 lipca 1998 roku - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz.U. Nr 95, poz. 602, Nr 160, poz. 1060), z zastrzeżeniem ust. 2. § 17
1. Sejmik wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Sejmiku bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Sejmiku, w głosowaniu tajnym. § 18
Szczegółowy tryb pracy Sejmiku określa "Regulamin Sejmiku Województwa Śląskiego" stanowiący integralną część Statutu jako załącznik nr 1. § 19
1. Zarząd jest organem wykonawczym Województwa. § 20
1. Sejmik wybiera ze swojego grona Marszałka bezwzględną większością głosów. § 21
1. Uchwała Sejmiku w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny. § 22
1. Sejmik może odwołać Zarząd lub poszczególnych jego członków, z wyjątkiem Marszałka, z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na pisemnie uzasadniony i zaopiniowany przez Komisję Rewizyjną wniosek co najmniej 1/3 ustawowego składu Sejmiku. § 23
Sejmik może, na wniosek Marszałka, odwołać poszczególnych członków Zarządu bezwzględną większością głosów ustawowego składu Sejmiku w głosowaniu tajnym. Wniosek ten jest rozpoznawany na sesji zwołanej nie wcześniej niż 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku. § 24
1. Sejmik może odwołać Marszałka z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na pisemnie uzasadniony i zaopiniowany przez Komisję Rewizyjną wniosek co najmniej 1/3 ustawowego składu Sejmiku, tylko w przypadku jednoczesnego wyboru Marszałka. Wniosek ten jest rozpoznawany na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku. § 25
Jeżeli wniosek o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków albo Marszałka nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony, na zasadach i w trybie przewidzianych w §§ 22-24, nie wcześniej niż 6 miesięcy od poprzedniego głosowania. § 26
1. W razie odwołania Zarządu lub poszczególnych jego członków Sejmik wybiera w ciągu miesiąca nowy Zarząd lub poszczególnych jego członków w trybie i na zasadach określonych w § 20. § 27
1. W przypadku złożenia przez członka Zarządu rezygnacji z pełnionej funkcji Sejmik, na najbliższym posiedzeniu, podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i odwołaniu go z funkcji. § 28
1. Zarząd wykonuje zadania należące do samorządu Województwa, nie zastrzeżone na rzecz Sejmiku i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. § 29
Po upływie kadencji Sejmiku Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu. § 30
1. Marszałek organizuje pracę Zarządu i Urzędu Marszałkowskiego, kieruje bieżącymi sprawami Województwa oraz reprezentuje Województwo na zewnątrz. § 31
1. Sejmik powołuje i odwołuje Skarbnika (głównego księgowego budżetu Województwa) na wniosek Marszałka bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Sejmiku w głosowaniu tajnym. Rozdział IV § 32
1. Zarząd wykonuje zadania Województwa przy pomocy Urzędu Marszałkowskiego, a także wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych i wojewódzkich osób prawnych. § 33
Administracja samorządowa Województwa jest zespolona w Urzędzie Marszałkowskim pod jednym zwierzchnikiem. § 34
Właściwa jednostka organizacyjna Urzędu Marszałkowskiego zapewnia pomoc prawną, administracyjną i kancelaryjną Sejmikowi oraz jego komisjom. § 35
Organizację Urzędu Marszałkowskiego oraz szczegółowy zakres zadań jednostek organizacyjnych Urzędu, a także organizację pracy Urzędu określa "Regulamin Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego" zwany dalej Regulaminem Urzędu. § 36
1. Wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne tworzy, łączy, przekształca i likwiduje Sejmik, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Rozdział V § 37
1. Radny Województwa, zwany dalej "radnym", przed objęciem mandatu składa ślubowanie: "Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu Polskiego, strzec suwerenności i interesów Państwa Polskiego, czynić wszystko dla pomyślności Ojczyzny, wspólnoty samorządowej - województwa i dobra obywateli, przestrzegać Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej". Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania "Tak mi dopomóż Bóg". § 38
1. Radny nie jest związany instrukcjami wyborców. Radny w swojej działalności jest obowiązany kierować się interesami państwa i wojewódzkiej wspólnoty samorządowej. § 39
1. Radny nie może wchodzić w stosunki cywilnoprawne w sprawach majątkowych z Województwem lub wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, z wyjątkiem stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych usług na warunkach ogólnych oraz stosunku najmu pomieszczeń do własnych celów mieszkaniowych lub własnej działalności gospodarczej oraz dzierżawy, a także innych prawnych form korzystania z nieruchomości, jeżeli najem, dzierżawa lub użytkowanie są oparte na warunkach ustalonych powszechnie dla danego typu czynności prawnych. § 40
1. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w Urzędzie Marszałkowskim. Przepis ten nie dotyczy radnych wybranych do Zarządu, z którymi stosunek pracy nawiązuje się na podstawie wyboru. § 41
1. Radny, który przed uzyskaniem mandatu pozostawał w stosunku pracy w Urzędzie Marszałkowskim lub był zatrudniony na stanowisku kierownika wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej w Województwie, jest obowiązany złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy, przed złożeniem ślubowania, o którym mowa w § 37 ust.1. § 42
1. Pracodawca jest obowiązany zwalniać radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia radnemu brania udziału w pracach Sejmiku i jego komisji oraz Zarządu. § 43
1. Wygaśnięcie mandatu radnego następuje wskutek: § 44
Sejmik może powoływać ze swojego grona stałe i doraźne komisje do wykonywania określonych zadań. § 45
1. Sejmik kontroluje działalność Zarządu oraz wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje Komisję Rewizyjną. § 46
Szczegółowy zakres praw i obowiązków radnych, a także przedmiot działania, zakres zadań, zasady dotyczące składu, organizacji wewnętrznej i trybu pracy komisji powoływanych przez Sejmik określa "Regulamin Sejmiku Województwa Śląskiego", o którym mowa w § 18. § 47
1. Radni mogą tworzyć kluby radnych. Rozdział VI § 48
1. Mieniem Województwa jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez Województwo lub inne wojewódzkie osoby prawne. § 49
Prawa majątkowe Województwa, nie należące do innych wojewódzkich osób prawnych, wykonuje Zarząd. § 50
1. Kierownicy wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd. § 51
1. Oświadczenia woli o charakterze majątkowym składa w imieniu Województwa Marszałek wraz z innym członkiem Zarządu, a w razie nieobecności Marszałka dwóch członków Zarządu. § 52
1. Wojewódzkie osoby prawne samodzielnie decydują, w granicach ustaw, o sposobie wykonywania należących do nich praw majątkowych, z tym że nieodpłatne rozporządzenie mieniem oraz zbycie: § 53
1. W przypadku zbycia przez Województwo lub inną wojewódzką osobę prawną przedmiotów posiadających szczególną wartość naukową, historyczną, kulturalną lub przyrodniczą Skarbowi Państwa przysługuje prawo pierwokupu lub wykupu wykonywane na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym. § 54
Województwo nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych wojewódzkich osób prawnych, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Inne wojewódzkie osoby prawne nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Województwa. Rozdział VII § 55
Samorząd Województwa prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu. § 56
Budżet Województwa jest planem finansowym obejmującym: § 57
Zamieszczenie w budżecie Województwa wydatków na określone cele nie stanowi podstawy zobowiązań wobec osób trzecich oraz roszczeń osób trzecich wobec Województwa. § 58
1. Budżet Województwa jest uchwalany jako część uchwały budżetowej na rok kalendarzowy, zwany dalej "rokiem budżetowym". § 59
1. Uchwała budżetowa Województwa składa się z budżetu Województwa, ustaleń dotyczących spraw, które, na podstawie ustawy z dnia 26 listopada 1998 r o finansach publicznych (Dz. U Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49 poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i 122, poz. 1315) pozostawiono do uchwały Sejmiku oraz spraw wskazanych przez Sejmik w uchwale, o której mowa w § 58 ust. 2. § 60
1. Uchwałę budżetową Województwa podejmuje się przed rozpoczęciem roku budżetowego. § 61
1. Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu budżetu Województwa, a także inicjatywa w sprawie zmian tego budżetu, należą do wyłącznej kompetencji Zarządu. § 62
1. Za prawidłowe wykonanie budżetu Województwa odpowiada Zarząd. § 63
Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji samorządu Województwa jest jawna. Wymóg jawności jest spełniany między innymi przez: § 64
1. Bankową obsługę budżetu Województwa wykonuje bank wybrany przez Sejmik w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych. § 65
Dyspozycja środkami pieniężnymi Województwa jest oddzielona od jej kasowego wykonania. Rozdział VIII § 66
Sejmik uchwala "Priorytety współpracy zagranicznej Województwa", określające: § 67
1. Współpraca Województwa ze społecznościami regionalnymi innych państw prowadzona jest zgodnie z prawem wewnętrznym, polityką zagraniczną państwa i jego międzynarodowymi zobowiązaniami, w granicach zadań i kompetencji Województwa. § 68
1. "Priorytety współpracy zagranicznej Województwa" mogą być uchwalane oraz inicjatywy zagraniczne Województwa, w tym w szczególności projekty umów o współpracy regionalnej, mogą być podejmowane za zgodą ministra właściwego do spraw zagranicznych. Rozdział IX § 69
1. Na podstawie ustawy o samorządzie województwa oraz na podstawie upoważnień udzielonych w innych ustawach i w ich granicach Sejmik stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze Województwa Śląskiego lub jego części. Rozdział X § 70
Sejmik ustanawia, w drodze uchwały, herb i flagę Województwa. |