Najczęściej czytane artykuły
Uchwała Sejmiku nr I/53/19/2002 z dnia 2002-07-08
Data ogłoszenia | 2002-07-08 |
---|---|
W sprawie | przyjęcia oświadczenia dotyczącego dalszego funkcjonowania wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej |
§ 2 ust. 2 pkt 4
Regulaminu Sejmiku Województwa Śląskiego
stanowiącego załącznik nr 1 do Statutu Województwa Śląskiego
(Dz. Urz. Woj. Śl. Nr 26 z dnia 12 maja 2001 roku, poz. 657)
§ 1
Przyjąć oświadczenie dotyczące dalszego funkcjonowania wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Ryszard Ostrowski
Przewodniczący Sejmiku
Województwa Śląskiego
Załącznik do uchwały
Sejmiku Województwa Śląskiego
Nr I/53/19/2002
z dnia 8 lipca 2002 roku
Oświadczenie Sejmiku Województwa Śląskiego
w sprawie dalszego funkcjonowania
wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej
Sejmik Województwa Śląskiego pozytywnie ocenia dziewięcioletnią działalność Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Wojewódzki Fundusz jest instrumentem regionalnej polityki ekologicznej. Samorząd województwa, poprzez udział w organach Funduszu swoich przedstawicieli a także mając wpływ na zasady jego funkcjonowania i przyjmowane priorytety, może kształtować wojewódzką politykę finansowania zadań ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Sejmik uważa, że działania Funduszu przy współpracy z samorządami, administracją rządową i przedsiębiorcami naszego regionu spowodowały realną poprawę stanu środowiska, a tym samym warunków życia mieszkańców województwa śląskiego.
Wobec stojących przed województwem zadań w dziedzinie ochrony środowiska wynikających ze "Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2015" oraz "Programu Ochrony Środowiska Województwa Śląskiego" a także obowiązków wynikających z przyjętych programów dostosowawczych do standardów ekologicznych obowiązujących w Unii Europejskiej - budzi niepokój sygnalizowana propozycja zmian statusu wojewódzkich funduszy.
Naruszenie istniejącego systemu finansowania ochrony środowiska zagrozić może realnym możliwościom realizacji inwestycji z uwagi na brak wystarczających środków. Proponowane włączenie wojewódzkich funduszy do budżetu województwa spowoduje, że przychody ograniczone zostaną jedynie do dochodów z opłat i kar za korzystanie ze środowiska.
Uwzględniając fakt, że w aktualnej strukturze przychodów Wojewódzkiego Funduszu dochody z opłat i kar stanowią ok. 35% to pozbawienie Funduszu osobowości prawnej oznacza bezpowrotną utratę blisko 65 % jego przychodów a także ograniczenie możliwości elastycznego reagowania na potrzeby regionu.
Środki wojewódzkich funduszy są bilansowane w montażach finansowych inwestycji, na realizację których są już podpisane memoranda finansowe z Unią Europejską. W województwie śląskim dla trzech gmin na ten cel już zgłoszone są potrzeby w wysokości 250 mln zł. Na wdrożenie planów implementacyjnych w zakresie ochrony wód w naszym regionie potrzeba będzie co najmniej 5 mld zł.
Propozycje zmian nie mają żadnego przełożenia na prawo wspólnotowe, ani postanowienia Unii Europejskiej.
W tej sytuacji Sejmik wyraża zaniepokojenie co do możliwości pełnego wdrożenia przyjętej strategii rozwoju regionu i programu ochrony środowiska.
Sejmik wyraża nadzieję, że istniejący, sprawnie działający system finansowania zadań ochrony środowiska i gospodarki wodnej oparty na posiadających osobowość prawną wojewódzkich funduszach nie zostanie zdestabilizowany.