Nowe stawki opłaty rejestrowej i rocznej ! Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej.
Wysokość stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej dla: 1) mikroprzedsiębiorców – wynosi 200,00 zł; 2) przedsiębiorców innych niż mikroprzedsiębiorcy – wynosi 800,00 zł. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej (Dz. U. 2024 r. poz. 1901)
Ogólny opis
Marszałek województwa prowadzi rejestr podmiotów:
wprowadzających produkty,
wprowadzających produkty w opakowaniach,
prowadzących jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową, o której mowa w art. 40a ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 1114 oraz z 2021 r. poz. 2151),
gospodarujących odpadami,
będących przedsiębiorcami, o których mowa w art. 3b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej,
podmiotów reprezentujących prowadzących systemy kaucyjne, o których mowa w art. 40g ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
- zwany dalej "rejestrem"
Zgodnie z art. 49 ust. 3 i ust. 4 ustawy o odpadach Marszałek Województwa właściwy ze względu na:
miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu, dokonuje wpisu do rejestru na wniosek oraz wpisu do rejestru z urzędu w przypadku, o którym mowa w art. 51 ust. 1 pkt 6 ustawy o odpadach,
miejsce wykonywania działalności, dokonuje wpisu do rejestru z urzędu, w przypadkach, o których mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1–5 ww. ustawy.
Rejestr jest prowadzony w systemie teleinformatycznym w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 670), o których mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1–5 ww. ustawy.
Wymagane dokumenty
Wniosek rejestracyjny, aktualizacyjny oraz o wykreślenie z rejestru BDO należy złożyć przez stronę: https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/ logując się do systemu BDO poprzez Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej.
Podmiot wpisany do rejestru jest obowiązany do złożenia marszałkowi województwa wniosku o zmianę wpisu w rejestrze przy użyciu aktualizacyjnego formularza elektronicznego za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, w przypadku zmiany:
informacji zawartych w rejestrze,
zakresu prowadzonej działalności wymagającej wpisu do rejestru
– w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana .
W przypadku trwałego zaprzestania wykonywania działalności wymagającej wpisu do rejestru, podmiot jest obowiązany, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności, do złożenia marszałkowi województwa wniosku o wykreślenie z rejestru (art. 60 ust. 1 ustawy o odpadach).
Do wniosku o wykreślenie z rejestru należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł , wymaganej na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2023 poz. 2111 z późn. zm.). Opłatę skarbową należy uiścić na nr konta Urzędu Miasta Katowice nr 52 1020 2313 2672 0211 1111 1111.
Wymagane dokumenty:
kopia dowodu uiszczenia opłaty rejestrowej, o ile przedsiębiorca podlega obowiązkowi jej uiszczenia,
w przypadku wprowadzającego sprzęt lub autoryzowanego przedstawiciela, o którym mowa w art. 26 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym:
kopię umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, o ile została zawarta,
kopię dokumentu potwierdzającego wniesienie zabezpieczenia finansowego, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, o ile zabezpieczenie finansowe jest wymagane,
kopię umowy, o której mowa w art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – w przypadku autoryzowanego przedstawiciela.
w przypadku organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, o której mowa w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym:
kopię zaświadczenia wydanego przez bank prowadzący rachunek lub lokatę terminową organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego o wpłacie kwoty równej wysokości kapitału zakładowego organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego na pokrycie tego kapitału albo oświadczenie o wpłacie tej kwoty.
w przypadku organizacji odzysku, o której mowa w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej:
kopię zaświadczenia wydanego przez bank prowadzący rachunek organizacji odzysku o wpłacie kwoty równej wysokości kapitału zakładowego organizacji odzysku na pokrycie tego kapitału albo oświadczenie o wpłacie tej kwoty.
w przypadku wprowadzających baterie lub akumulatory:
informację potwierdzającą dobrowolny udział w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS), o ile uczestniczą w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS).
w przypadku wprowadzających pojazdy:
umowy z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu zawarte w postaci elektronicznej albo kopie tych umów zawartych w postaci papierowej.
w przypadku autoryzowanego przedstawiciela, o którym mowa w art. 8a ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, kopię umowy, o której mowa w art. 8a ust. 2 tej ustawy.
Sposób dostarczania dokumentów
Elektronicznie przez stronę :
https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/
Miejsce złożenia dokumentów w urzędzie
Elektronicznie przez stronę :
https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/
Opłaty
Opłatę rejestrową oraz opłaty roczne należy uiścić na rachunek bankowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego nr 35 1240 6292 1111 0010 7756 2493.
200 zł – mikroprzedsiębiorca
800 zł –przedsiębiorca inny niż mikroprzedsiębiorca
Opłatę rejestrową oraz opłaty roczne za kolejne lata uiszczają TYLKO I WYŁĄCZNIE podmioty:
wprowadzający sprzęt i autoryzowany przedstawiciel,
wprowadzający baterie lub akumulatory,
wprowadzający pojazdy,
producent, importer i wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań,
wprowadzający na terytorium kraju produkty w opakowaniach,
wprowadzający na terytorium kraju opony,
wprowadzający na terytorium kraju oleje smarowe,
wprowadzających do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych,
wprowadzających do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne.
Podmioty, o których mowa wyżej, wpisane do rejestru uiszczają opłatę roczną za dany rok, w terminie do końca lutego każdego roku.
Złożenie wniosku o wykreślenie z rejestru tylko za pośrednictwem rejestru BDO. Do wniosku o wykreślenie z rejestru należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej w formie pdf w wysokości 10 zł, wymaganej na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2018 poz. 1044 Z późn. zm.).
Opłatę skarbową należy uiścić na nr konta Urzędu Miasta Katowice
nr 52 1020 2313 2672 0211 1111 1111.
17,00 zł - opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
Opłatę skarbową należy uiścić na nr konta Urzędu Miasta Katowice
nr 52 1020 2313 2672 0211 1111 1111 .
INFORMACJĄ NA TEMAT WPŁAT I ICH ROZLICZENIU zajmuje się referat ds. księgowania opłat środowiskowych
Tel. (32) 77 44 887, (32) 77 44 889, (32) 77 44 890, (32) 77 44 839, (32) 77 44 831, (32) 77 44 835
Kierownik referatu ds. księgowania opłat środowiskowych
Tel. (32) 77 44 890
Terminy i sposób załatwienia sprawy
Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru na wniosek podmiotu, po stwierdzeniu, że wniosek o wpis do rejestru nie zawiera braków formalnych, niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
Informacje na temat przebiegu spraw
Informacje na temat przebiegu spraw:
Obsługą wniosków BDO zajmują się pracownicy Departamentu Ochrony Środowiska, Ekologii i Opłat Środowiskowych zgodnie z poniższym podziałem:
Dominik Dragon:
dominik.dragon@slaskie.pl
tel. : 32 77 44 875
Tychy, Żory, Ruda Śląska
Marzena Chwałek:
marzena.chwalek@slaskie.pl
tel. : 32 77 44 886
powiat raciborski, powiat rybnicki, Chorzów, Mysłowice
Monika Strzemińska:
monika.strzeminska@slaskie.pl
tel. : 32 77 44 881
Sosnowiec
Aleksandra Kiełpińska:
aleksandra.kielpinska@slaskie.pl
tel. : 32 77 44 873
powiat tarnogórski, powiat będziński
Katarzyna Ciechanowicz:
katarzyna.ciechanowicz@slaskie.pl
tel. : 32 77 44 874
Katowice nazwy firm od A-M, Tarnowskie Góry
Anna Pabjańczyk:
anna.pabjanczyk@slaskie.pl
tel. : 32 77 44 873
Katowice nazwy firm od N-Z, Siemianowice Śląskie
Arnika Kluska
arnika.kluska@slaskie.pl
tel. : 32 77 44 886
Świętochłowice, Bytom, Zabrze, Rybnik
Artur Springwald:
artur.springwald@slaskie.pl
tel. : 32 77 44 874
Gliwice, Piekary Śląskie
Katarzyna Solińska
katarzyna.solinska@slaskie.pl
tel. : 32 77 44 881
powiat gliwicki, Jaworzno, powiat bieruńsko - lędziński
Łukasz Robakowski
lukasz.robakowski@slaskie.pl
tel. : 32 77 44 882
powiat wodzisławski, powiat pszczyński, Jastrzębie – Zdrój
Iwona Myszor
iwona.myszor@slaskie.pl
tel. : 33 48 53 289
powiat bielski, Bielsko-Biała
Izabela Brudny
izabela.brudny@slaskie.pl
tel. : 33 48 53 286
Bielsko-Biała
Karina Szczypka
karina.szczypka@slaskie.pl
tel. : 33 48 53 280
powiat żywiecki, powiat cieszyński
Roman Karwot
roman.karwot@slaskie.pl
tel. : 32 77 44 875
powiat mikołowski, Dąbrowa Górnicza
Michał Mielczarek:
michal.mielczarek@slaskie.pl
tel. : 34 39 01 257
powiat zawierciański, powiat myszkowski
Marlena Dudkiewicz:
marlena.dudkiewicz@slaskie.pl
tel. : 34 39 01 257
powiat częstochowski, Częstochowa
Patrycja Sil - Ibek
patrycja.sil-ibek@slaskie.pl
tel. : 34 39 01 253
Częstochowa, powiat częstochowski
Anna Hłąd:
anna.hlad@slaskie.pl
tel. : 34 39 01 258
powiat lubliniecki, powiat kłobucki
W sprawie rocznych sprawozdań o odpadach i gospodarowaniu odpadami prosimy o kontakt z :
Grzegorz Bankiel
grzegorz.bankiel@slaskie.pl
(32) 77 44 901
pow. bieruńsko-lędziński, pow. cieszyński, pow. wodzisławski, Żory
Agnieszka Bukowska
agnieszka.bukowska@slaskie.pl
(34) 39 01 256
Częstochowa, pow. częstochowski,pow.lubliniecki
Michał Chowaniec
michal.chowaniec@slaskie.pl
(32) 77 44 985
Rybnik, pow. mikołowski, Bytom
Anna Dittmann
anna.dittmann@slaskie.pl
(32) 77 44 961
Jaworzno, pow. lubliniecki, Siemianowice Śląskie, obce
Anna Dudek
anna.dudek@slaskie.pl
(32) 77 44 961
Katowice, Gliwice
Anna Kubica
anna.kubica@slaskie.pl
(32) 77 44 963
Świętochłowice, Tychy, pow. myszkowski, pow. raciborski, pow. tarnogórski
Edyta Serek
edyta.serek@slaskie.pl
(32) 77 44 963
pow. gliwicki, Mysłowice, Piekary Śląskie, pow. pszczyński, pow. żywiecki
Jolanta Studnicka
jolanta.studnicka@slaskie.pl
(32) 77 44 954
Chorzów, Ruda Śląska, pow. rybnicki, Sosnowiec, pow. zawierciański
Karina Szczypka
karina.szczypka@slaskie.pl
(33) 48 53 280
Bielsko – Biała, pow. bielski, Jastrzębie-Zdrój
Bożena Zastróżny
bozena.zastrozny@slaskie.pl
(32) 77 44 988
Dąbrowa Górnicza, Zabrze, pow. kłobucki, pow. będziński
W sprawie rocznych sprawozdań o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi, prosimy o kontakt z:
Artur Sobiesiek
artur.sobiesiek@slaskie.pl
32 77 44 863
Świętochłowice, Piekary Śląskie
Urszula Jelonek
urszula.jelonek@slaskie.pl
32 77 44 855
Gliwice, Jaworzno, gliwicki, żywiecki
Monika Majek
monika.majek@slaskie.pl
32 77 44 858
Mysłowice, Rybnik, częstochowski, rybnicki, tarnogórski
Izabela Sławęcka-Myczkowska
izabela.slawecka@slaskie.pl
32 77 44 856
Bytom, będziński, cieszyński, mikołowski
Bartłomiej Rokowski
bartlomiej.rokowski@slaskie.pl
32 77 44 866
Bielsko Biała, Mysłowice, Ruda Śląska, Tychy
Ariadna Wszelaka
ariadna.wszelaka@slaskie.pl
32 77 44 857
Żory, Chorzów, wodzisławski, zawierciański
Joanna Kisła
joanna.kisla@slaskie.pl
34 39 01 258
Częstochowa, kłobucki
Olga Guzik
olga.guzik@slaskie.pl
32 77 44 865
Sosnowiec, Zabrze, lubliniecki, myszkowski
Karolina Zając
karolina.zajac@slaskie.pl
32 77 44 859
Jastrzębie-Zdrój, bielski, bieruńsko-lędziński, pszczyński, raciborski
Aleksandra Wilczyńska
aleksandra.wilczynska@slaskie.pl
32 77 44 859
Katowice, Dąbrowa Górnicza
Tryb odwoławczy
Od decyzji w sprawie wykreślenia z rejestru, lub w sprawie odmowy wpisu do rejestru przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Marszałka Województwa Śląskiego. Pisemne odwołanie należy składać w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Skargi i wnioski
Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:
a) Pisemnie drogą elektroniczną. (mail, ePUAP, e-Doręczenia skrzynka:AE:PL-55754-97181-CHDVR-19 )
b) Pisemnie pocztą tradycyjną.
c) Pisemnie bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
Skargi i wnioski są wolne od opłat.
Informacje dodatkowe
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego nie odpowiada za kształt i funkcjonowanie Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce opakowaniami (BDO) (w tym awarie, problemy z wydajnością). W przypadku wystąpienia problemów z obsługą Systemu BDO należy kontaktować się z infolinią BDO w sposób wskazany na stronie https://bdo.mos.gov.pl/kontakt/ :
formularz kontaktowy,
infolinia BDO w : tel. 22 34 04 050,
kontakt w Ministerstwie Klimatu i Środowiska: tel. 22 36 92 065.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach,
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach,
Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej,
Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi,
Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
Komunikat Ministra Środowiska z dnia 24 stycznia 2018 r. w sprawie daty utworzenia rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami (M. P. z 2018 r. poz 118),
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej (Dz. U. 2024 r. poz. 1901),
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 września 2018 r. w sprawie sposobu nadawania numeru rejestrowego podmiotom wpisywanym do rejestru prowadzonego w ramach BDO (Dz. U. z 2018 poz. 1807),
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Przetwarzanie danych osobowych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych nr 2016/679 informujemy, iż:
Administratorem Pani/Pana przetwarzanych danych osobowych jest:
w celu realizacji zadań związanych z prowadzeniem BDO jest Marszałek Województwa Śląskiego, dane kontaktowe: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego w Katowicach, ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice;
w celu realizacji zadań przetwarzania w elektronicznym systemie BDO jest Minister Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa tel. (22) 36-92-900, email: info@mos.gov.pl , ePUAP: /mos/SkrytkaESP.
Została wyznaczona osoba do kontaktu w sprawie przetwarzania danych osobowych (inspektor ochrony danych):
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO) w związku z:
80 ust. 1a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2021 r. poz. 779 z późn. zm.) w celu realizacji przez Marszałka Województwa zadań związanych z prowadzeniem BDO.
Przetwarzanie dotyczy następujących kategorii danych osobowych: imię i nazwisko, nazwę podmiotu, adres zamieszkania lub siedziby, kod pocztowy, miejscowość, nazwę i numer ulicy, kraj, numer telefonu i faksu, e-mail, numer identyfikacji podatkowej (NIP).
Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępnione:
uprawnionym podmiotom na podstawie przepisów prawa,
podmiotom świadczącym obsługę organizacyjno-administracyjną Urzędu,
użytkownikom strony www.bdo.mos.gov.pl .
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 100 lat.
Pani/Pana dane nie będą profilowane i nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w celu podjęcia decyzji w sprawie indywidualnej.
W granicach i na zasadach opisanych w przepisach prawa przysługuje Pani/Panu prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym, a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości rejestracji w BDO.
Dane osobowe osób skarżących nie są jawne dla stron postępowania skargowego zgodnie z art. 73 §1 pkt 1b, w związku z art. 233 zdanie drugie, art. 234 pkt 2, art. 235 oraz art. 236 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Karta usługi w ePUAP
link: karta usługi w serwisie ePUAP