Każdy obywatel ma konstytucyjne prawo składać wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego oraz organów samorządowych jednostek organizacyjnych. Organy te rozpatrują skargi/wnioski w ramach swojej właściwości. Jeżeli natomiast organ, który otrzymał skargę/wniosek nie jest właściwy w sprawie, zobowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać skargę/wniosek do właściwego organu, zawiadamiając równocześnie o tym Stronę albo wskazując jej właściwy organ.
Przedmiotem wniosku może być między innymi: poprawa organizacji urzędu, wzmocnienie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrona własności lub lepsze zaspokajanie potrzeb ludności.
Przedmiotem skargi może być między innymi: zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez organy lub ich pracowników, naruszenie praworządności, naruszenie interesów skarżących, przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw, nienależyte załatwienie wniosku.
Dla uznania pisma za wniosek lub skargę istotna jest jego treść, a nie forma zewnętrzna i nadana mu nazwa przez osobę składającą.
Nie ma prawnie obowiązujących wzorów wniosków i formularzy w zakresie skarg i wniosków.
Skargę/wniosek można dostarczyć do Urzędu na jeden z poniższych sposobów:
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego ul. Juliusza Ligonia 46 40-037 Katowice Kancelaria Ogólna, pok. 164
Skargi i wnioski w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie podlegają opłacie skarbowej.
Organ administracji publicznej zobowiązany jest do załatwienia skargi/wniosku bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. O sposobie załatwienia sprawy zawiadamia się Stronę na piśmie.
O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić Stronę, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia.
Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się bezpośrednio z Departamentem Organizacji Urzędu pod numerem telefonu (32) 20 78 563 lub drogą elektroniczną na adres skrzynki e-mail: or@slaskie.pl.
Tryb odwoławczy nie występuje.
Na nienależyte załatwienie wniosku lub niezałatwienie wniosku w terminie Stronie przysługuje prawo złożenia skargi.
W przypadku, gdy skarga w wyniku jej rozpatrzenia została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a Skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania Skarżącego.
Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska lub nazwy oraz adresu (tzw. anonimy) pozostawia się bez rozpoznania.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych nr 2016/679 informujemy, iż:
link do Pisma ogólnego do podmiotu publicznego: karta usługi w serwisie ePUAP
Metryczka informacji
Rejestr zmian
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
ul. Ligonia 4640-037 Katowice tel.: +48 (32) 20 78 888 e-mail: kancelaria@slaskie.plNIP Województwa (rozliczenia): 9542770064 NIP Urzędu (spr. pracownicze): 9542260713 REGON: 276284638Strona internetowa Województwa Śląskiego: slaskie.pl