Wydanie pozwolenia zintegrowanego

Katalog usług Środowisko
Ogólny opis

Obowiązek uzyskania pozwolenia zintegrowanego dotyczy prowadzących instalacje, których funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w nich działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości.

  1. Rodzaje instalacji, które podlegają obowiązkowi uzyskania pozwolenia zintegrowanego, określa Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 roku w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. z 2014r. nr 1169).
  2. Zgodnie z art. 378 ust. 2a i ust. 2aa pkt 2 ustawy POŚ, marszałek województwa jest właściwy w sprawach:
    1. przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
    2. przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, realizowanego na terenach innych niż wymienione w lit.a;
    3. pozwolenia zintegrowanego dla instalacji komunalnych, o których mowa w art. 38b ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
    4. pozwolenia zintegrowanego dla odpadów innych niż wydobywcze wytworzonych w miejscu poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania kopalin ze złóż oraz ich magazynowania i przeróbki, jeżeli jest jednocześnie organem właściwym do wydania decyzji zatwierdzającej program gospodarowania odpadami wydobywczymi, o której mowa w art. 11 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1849 z późn. zm.).

* Przy ustalaniu właściwości organów ochrony środowiska instalacje powiązane technologicznie, eksploatowane przez różne podmioty, kwalifikuje się jako jedną instalację.

** Wykaz przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1839).

  1. Pozwolenie wydaje się na czas nieoznaczony, chyba że wnioskodawca zawnioskuje o wydanie pozwolenia na czas oznaczony.
Wymagane dokumenty
  1.  Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego winien spełniać wymagania określone dla wniosku o wydanie:
    1. pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
    2. pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi,
    3. pozwolenia na wytwarzanie odpadów,
    4. pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód, jeżeli wody powierzchniowe lub podziemne są pobierane wyłącznie na potrzeby instalacji, oraz wymagania określone w art. 208 ust. 2-7 Prawa ochrony środowiska.

Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego winien zawierać także:

  1. informacje dotyczące instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego o:
    1. oddziaływaniu emisji na środowisko jako całość,
    2. istniejącym lub możliwym oddziaływaniu transgranicznym na środowisko,
    3. prognozowanej wielkości emisji hałasu wyznaczonej przez poziomy hałasu powodowanego poza zakładem na terenach sąsiednich oraz o akustycznym oddziaływaniu na rodzaje terenów, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 1 POŚ, a także o rozkładzie czasu pracy źródeł hałasu dla doby, wraz z przewidywanymi wariantami,
    4. prognozowanej ilości, stanie i składzie ścieków przemysłowych, o ile ścieki nie będą wprowadzane do wód lub do ziemi,
    5. prognozowanej ilości wykorzystywanej wody, o ile nie zachodzą warunki, o których mowa w art. 202 ust. 6 POŚ,
    6. proponowanych sposobach zapobiegania występowaniu i ograniczania skutków awarii, jeżeli nie dotyczy zakładów, o których mowa w art. 248 ust. 1 POŚ,
    7. spełnianiu wymagań, o których mowa w art. 207 ust. 1 i 1a POŚ,
  2. uzasadnienie dla proponowanej wielkości emisji w przypadku, o którym mowa w art. 204 ust. 2 POŚ.
  3. opis wariantów środków zapobiegających powstawaniu zanieczyszczeń, o ile takie warianty istnieją.
  4. w przypadku gdy eksploatacja instalacji obejmuje wykorzystywanie, produkcję lub uwalnianie substancji powodującej ryzyko oraz występuje możliwość zanieczyszczenia gleby, ziemi lub wód gruntowych na terenie zakładu:
    1. raport początkowy o stanie zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych tymi substancjami, zwany dalej „raportem początkowym”,
    2. opis stosowanych sposobów zapobiegania emisjom do gleby, ziemi i wód gruntowych,
    3. propozycje dotyczące sposobu prowadzenia systematycznej oceny ryzyka zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych substancjami powodującymi ryzyko, które mogą znajdować się na terenie zakładu, w związku z eksploatacją instalacji albo sposobu i częstotliwości wykonywania badań zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami oraz pomiarów zawartości tych substancji w wodach gruntowych, w tym pobierania próbek.
  1. Jeżeli wniosek dotyczy instalacji nowo uruchamianych lub w sposób istotny zmienianych, powinien on zawierać informacje o spełnianiu wymogów, o których mowa w art. 143 ustawy POŚ (art. 184 ust. 3 ustawy POŚ).
  2. W przypadku przekroczenia standardów jakości powietrza o którym mowa w art. 225 ustawy POŚ wydanie pozwolenia zintegrowanego dla nowo budowanej instalacji lub zmienianej w sposób istotny musi zostać poprzedzona postępowaniem kompensacyjnym.
  3. Do wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dołącza się również (art. 184 ust. 4 i art. 208 ust. 6 POŚ):
    1. Dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym, jeżeli prowadzący instalację nie jest osobą fizyczną.
    2. Streszczenie wniosku sporządzone w języku niespecjalistycznym.
    3. W przypadku pozwolenia obejmującego wytwarzanie odpadów – operat przeciwpożarowy spełniający wymagania określone w art. 42 ust. 4b pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
    4. Postanowienie, o którym mowa w art. 42 ust. 4c ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
    5. Zaświadczenie o niekaralności prowadzącego instalację:
      1. za przestępstwa przeciwko środowisku,
      2. będącego osobą fizyczną albo wspólnika, prokurenta, członka rady nadzorczej lub członka zarządu prowadzącego instalację będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej za przestępstwa, o których mowa w art. 163, art. 164 lub art. 168 w związku z art. 163 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1950 i 2128 oraz z 2020 r. poz. 568 i 875) – w przypadku pozwolenia na wytwarzanie odpadów.
    6. Kopię programu zapobiegania awariom, o którym mowa w art. 251, lub kopię raportu o bezpieczeństwie, o którym mowa w art. 253, jeżeli były opracowane.
    7. Dowód uiszczenia opłaty rejestracyjnej.
    8. Kopię programu zapobiegania awariom, o którym mowa w art. 251 (dotyczy „zakładów o zwiększonym lub dużym ryzyku” stawy POŚ, lub kopię raportu o bezpieczeństwie, o którym mowa w art. 253 ww. ustawy (dotyczy „zakładu o dużym ryzyku”), jeżeli były opracowane.
    9. W przypadku, o którym mowa w art. 135 ust. 6 ustawy POŚ, jeżeli prowadzący instalację ubiega się o uzyskanie pozwolenia zintegrowanego pomimo niedotrzymywania dopuszczalnych poziomów hałasu poza terenem zakładu, wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego ma zawierać dodatkowo informacje, że konieczne jest utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania i określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących budynków oraz sposobów korzystania z terenów; w tym przypadku nie jest wymagane sporządzenie przeglądu ekologicznego. Do wniosku dołącza się także poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej z zaznaczonym przebiegiem granic obszaru, na którym jest konieczne utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania (art. 208 ust 7 i 8 ustawy POŚ).
    10. W przypadku, o którym mowa w art. 42 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (przetwarzanie odpadów przez termiczne przekształcanie odpadów lub składowanie odpadów) do wniosku dołącza się świadectwo stwierdzające kwalifikacje kierownika odpowiednio spalarni lub współspalarni albo składowiska odpadów w zakresie gospodarowania odpadami, odpowiednie do prowadzonych procesów przetwarzania odpadów.
  4. Wniosek powinien być podpisany przez osoby upoważnione do składania oświadczeń woli wymienione KRS. W przypadku wyznaczenia pełnomocnictwa do wniosku należy dołączyć pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
  5. Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego składa się w postaci papierowej w jednym egzemplarzu (art. 208 ust. 5 ustawy POŚ)oraz w postaci elektronicznej na informatycznych nośnikach danych (art. 208 ust. 6 pkt 2 ustawy POŚ).
  6. Wniosek o zmianę pozwolenia zintegrowanego zawiera dane, o których mowa w art. 184 i art. 208 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, mające związek z planowanymi zmianami.
Sposób dostarczania dokumentów
  1. Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:
    1. przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym),
    2. złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
  2.     Wydany przez organ dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
    1. poprzez pocztę tradycyjną,
    2. osobiście w siedzibie urzędu,

O formie odbioru decyduje Wnioskodawca.

Miejsce złożenia dokumentów w urzędzie

Osobiście lub za pomocą operatora pocztowego:

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
ul. Juliusza Ligonia 46
40-037 Katowice
Kancelaria Ogólna - pokój 164

Opłaty
  1. Opłata rejestracyjna, warunkująca rozpatrzenie wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego
    1. Opłatę rejestracyjną należy wnieść na rachunek:
      Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie
      ul. Konstruktorska 3a  BGK III O/Warszawa
      Nr konta:  76 1130 1062 0000 0109 9520 0010

      Wysokość opłaty określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. (Dz. U. z 2014 r., poz. 1183) w sprawie wysokości opłat rejestracyjnych. Wysokość opłaty rejestracyjnej obliczana jest wg wzoru podanego w § 1 ust 1 ww. rozporządzenia. Jeżeli obliczona wysokość opłaty rejestracyjnej jest wyższa niż 12 000 zł, to opłatę wnosi się w wysokości 12 000 zł.
    2. Opłatę rejestracyjną wnosi się również w przypadku istotnej zmiany pozwolenia zintegrowanego w związku z dokonaniem istotnych zmian w instalacji objętej tym pozwoleniem. Opłata ta wynosi 50% opłaty rejestracyjnej, która byłaby wymagana w przypadku wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dla tej instalacji, jeżeli dotyczy rozszerzenia zakresu działalności.
  2. Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia.
    1. Wysokość opłaty skarbowej
      1. 2 011,00 zł – od pozwoleń wydawanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą;
      2. 506,00 zł – od pozwoleń wydawanych w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podmioty prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie, mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców;
      3. 506,00 zł – pozostałe;
      4. 17,00 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

Opłatę skarbową za wydanie pozwolenia zintegrowanego w wymaganej wysokości należy wnieść z chwilą powstania obowiązku ich zapłaty, tj. z chwilą złożenia wniosku o wydanie bezpośrednio w kasie urzędu Miasta Katowice, jako właściwego miejscowo ze względu na siedzibę Urzędu Marszałkowskiego lub bezgotówkowo na rachunek bankowy:
Urząd Miasta Katowice
PKO BP Nr 52 1020 2313 2672 0211 1111 1111

    1. Opłatę skarbową wnosi się również w przypadku zmiany pozwolenia zintegrowanego. Opłata ta wynosi 50% opłaty skarbowej, która byłaby wymagana w przypadku wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dla tej instalacji.
    2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej
Terminy i sposób załatwienia sprawy
  1. Niezwłocznie po wpływie wniosku zostaje on rozpatrzony.
  2. W przypadku złożenia niekompletnego wniosku zostaje wysłane wezwanie do uzupełnienia braków.
  3. Nieuzupełnienie braków formalnych skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
  4. Rozstrzygnięcie w formie:
    1. decyzji udzielającej pozwolenia;
    2. decyzji odmawiającej wydania pozwolenia;
    3. Jeżeli pozwolenie ma objąć instalację po raz pierwszy lub ma objąć instalację po istotnej zmianie, wydanie pozwolenia powinno nastąpić w ciągu 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
  1. W pozostałych przypadkach – w ciągu miesiąca lub nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania (sprawa szczególnie skomplikowana).
  2. Do terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony, albo z przyczyn niezależnych od organu.
Informacje na temat przebiegu spraw
Tryb odwoławczy

Stronie przysługuje prawo odwołania do Ministra Klimatu i Środowiska, za pośrednictwem Marszałka Województwa Śląskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Skargi i wnioski
  1. Skargi i wnioski związane z pracą urzędu można składać na jeden z poniższych sposobów:
    1. pisemnie przy pomocy formularza elektronicznego Skargi, Wnioski, zapytania do urzędu poprzez elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej ePUAP,
    2. Pisemnie pocztą tradycyjną.
    3. Pisemnie bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
    4. Ustnie do protokołu bezpośrednio u wyznaczonego pracownika urzędu.
  2. Skargi i wnioski są wolne od opłat.
Informacje dodatkowe

Strona może złożyć wniosek o wyłączenie z udostępniania niektórych informacji zamieszczonych we wniosku. W przypadku wyłączenia części danych z wniosku należy je wydzielić z dokumentu podstawowego i przedstawić w formie osobnego dokumentu .

Marszałek województwa może odmówić wydania pozwolenia zintegrowanego (w drodze decyzji) w przypadkach wymienionych w art. 186 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Podstawa prawna
  1. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Tekst jednolity Dz. U. z 2021 r., poz. 1973 z późn. zm.).
  2. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 roku w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. z 2014r. nr 1169).
  3. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie wysokości opłat rejestracyjnych (Dz. U. z 2014r. poz. 1183).
  4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019 r., poz. 1839).
  5. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
  6. Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne .
  7. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Przetwarzanie danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych nr 2016/679 zwanym dalej RODO informujemy, iż:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Marszałek Województwa Śląskiego, z siedzibą przy ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice, adres email: kancelaria@slaskie.pl, strona internetowa: bip.slaskie.pl.
  2. Została wyznaczona osoba do kontaktu w sprawie przetwarzania danych osobowych, adres email: daneosobowe@slaskie.pl.
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w następujących celach: prowadzenia postępowania administracyjnego w sprawie pozwolenia zintegrowanego oraz w celu archiwizacji. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit e RODO w związku z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.
  4. Pani/Pana dane osobowe będą ujawniane osobom upoważnionym przez administratora danych osobowych, podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa. Ponadto w zakresie stanowiącym informację publiczną dane będą ujawniane każdemu zainteresowanemu taką informacją lub publikowane w BIP Urzędu. (Zgodnie z art. 4 odbiorcą jest każdy, komu ujawnia się dane osobowe (osoba fizyczna, osoba prawna, organ publiczny, jednostka lub inny podmiot, podmiot przetwarzający, któremu zostało powierzone przetwarzanie).
  5. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa dotyczących archiwizacji.
  6. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  7. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym . Podanie danych jest obowiązkowe a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie nierozpatrzenie wniosku.
  8. Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22 RODO.
Karta usługi w ePUAP

 link: karta usługi w serwisie ePUAP

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

ul. Ligonia 46
40-037 Katowice
tel.: +48 (32) 20 78 888
e-mail: kancelaria@slaskie.pl

NIP Województwa (rozliczenia): 9542770064  
NIP Urzędu (spr. pracownicze): 9542260713

REGON: 276284638

Strona internetowa Województwa Śląskiego: slaskie.pl

Logo głównego BIP.
Powrót na początek strony