Nieruchomości - Drogi
WYPŁATA ODSZKODOWAŃ ZA NIERUCHOMOŚCI
WYDZIELONE POD DROGI WOJEWÓDZKIE,
DLA KTÓRYCH ZARZĄDCĄ JEST ZARZĄD WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Organ uprawniony do ustalenia odszkodowania
Jeśli decyzja o realizacji inwestycji drogowej (decyzja ZRID) została wydana przez Wojewodę Śląskiego to jest on również organem uprawnionym do wydania decyzji o odszkodowaniu, w której ustalana jest jego wysokość oraz podmioty uprawnione do otrzymania odszkodowania. Informacje o toczących się postępowaniach odszkodowawczych można uzyskać w:
Wydziale Infrastruktury Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego
40-032 Katowice, ul. Jagiellońska 25
Wysokość odszkodowania
Organ wydający decyzję ZRID ustala wysokość odszkodowania według stanu nieruchomości w dniu wydania decyzji ZRID oraz według jej wartości z dnia, w którym następuje ustalenie wysokości odszkodowania. Wartość nieruchomości ustalana jest przez rzeczoznawcę majątkowego w operacie szacunkowym. Uprawniony do odszkodowania ma możliwość zapoznania się w opinią biegłego, która sporządzana jest przez organ prowadzący postępowanie odszkodowawcze.
Wypłata odszkodowań
Za nieruchomości wydzielone pod drogi wojewódzkie, w trybie ustawy z dnia 10.04.2003 r.
o szczególnych zasadach realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych wypłata następuje:
- po wydaniu decyzji o odszkodowaniu,
- w wysokości ustalonej w decyzji,
- przez Zarząd Województwa Śląskiego, chyba, że z decyzji wynika, iż uprawnionym do wypłaty jest inny podmiot,
- jednorazowo w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca wysokość odszkodowania stała się ostateczna, o ile zobowiązanie do wypłaty odszkodowania
nie zostało inaczej ustalone w decyzji odszkodowawczej, - w sposób ustalony z uprawnionym, lub poprzez złożenie odszkodowania do depozytu sądowego.
Osoby uprawnione do otrzymania odszkodowania prosi się o niezwłoczne powiadomienie Departamentu Drogownictwa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego Adres: 40-037 Katowice, ul. Ligonia 46, tel. 32 77 40 510 o zmianie sposobu wypłaty odszkodowania w tym o zmianie rachunku bankowego, na który ma być wykonany przelew lub o zmianie adresu, na który ma być dostarczony przekaz pocztowy. W razie nieaktualnych danych, jeżeli wypłata odszkodowania natrafi na trudne do przezwyciężenia przeszkody, wówczas ustalone decyzją odszkodowanie zostanie wpłacone do depozytu sądowego (podstawa prawna: art. 133 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami). Złożenie kwoty odszkodowania do depozytu sądowego jest równoznaczne ze spełnieniem obowiązku odszkodowawczego.
Wzór informacji o sposobie wypłaty odszkodowania zawiera formularz nr 1.
Wypłata zaliczki odszkodowania
Po wydaniu decyzji o odszkodowaniu na wniosek osoby uprawnionej do otrzymania odszkodowania wypłaca się zaliczkę w wysokości 70% odszkodowania ustalonego w decyzji o odszkodowaniu. Wypłata zaliczki następuje jednorazowo w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o wypłatę zaliczki odszkodowania. Zaliczki odszkodowanie nie wypłaca się jeśli wypłata 100% odszkodowania może nastąpić przed terminem wypłaty zaliczki odszkodowania.
Wypełniony wniosek o wypłatę zaliczki odszkodowania można:
1) złożyć osobiście w kancelarii ogólnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, 40-037 Katowice, ul. Ligonia 46 (parter, pokój 164)
2) przesłać w postaci tradycyjnej na adres: Departament Drogownictwa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, 40-037 Katowice, ul. Ligonia 46,
3) przesłać w postaci elektronicznej na adres doręczeń elektronicznych (ADE) Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego pod numerem: AE:PL-55754-97181-CHDVR-19.
Wzór wniosku o wypłatę zaliczki odszkodowania zawiera formularz nr 2.
Zmiany wpisu w księdze wieczystej i w katastrze nieruchomości.
Ostateczne decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stanowią podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej i w katastrze nieruchomości.
