Opłaty produktowe

Katalog usług Środowisko

NOWE OBOWIĄZKI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW WPROWADZAJĄCYCH I OFERUJĄCYCH JEDNORAZOWE PRODUKTY Z TWORZYWA SZTUCZNEGO

Wytyczne Komisji dotyczące produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko.

Informacja dla przedsiębiorców wprowadzających do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego

Wprowadzajacy plastiki.jpg

Informacja dla przedsiębiorców oferujących produkty jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego

Oferujacy plastiki.jpg

Ogólny opis

Roczne sprawozdanie o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi sporządza przedsiębiorca:

 

Dział II Opakowania (Przy obliczaniu opłaty produktowej od 2022 r. nie oblicza się opłaty za odzysk.)

-producent opakowań,
- importer pustych opakowań,
- eksporter pustych opakowań lub produktów w opakowaniach,
- wprowadzający produkty w opakowaniach na rynek polski (każdy kto używa jakichkolwiek nowych opakowań m.in. folia stretch, kartony papierowe, przekładki papierowe, przekładki drewniane, palety, worki, skrzynie, pudełka, butelki itp. w przypadku importu towarów w opakowaniach nowych lub używanych do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji produktów, od surowców do towarów przetworzonych)
- wprowadzający napoje w butelka z tworzywa sztucznego do 3 litrów (w szczególności na wodę, sok, nektar, mleko, jogurt i inny pitny produkt mleczny, napój alkoholowy, z wyłączeniem płynów będących produktami leczniczymi) – pierwszy obowiązek sprawozdawczy w 2026 roku

 

Dział III Produkty (opony pneumatyczne, oleje i smary oraz produkty jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego)

- wprowadzający produkty opony pneumatyczne, oleje i smary  (importer lub producent opon pneumatycznych, olejów i smarów jak również przedsiębiorca, który sprowadza z zagranicy towary w których występują te produkty m.in. importer samochodów, motocykli, rowerów, maszyn, ciągników itp. towarów)
- wprowadzający produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (pojemniki na żywność, paczki i owijki, pojemniki na napoje o pojemności do trzech litrów, kubki na napoje, lekkie torby, chusteczki nawilżane, balony, wyroby tytoniowe),
- jednostki handlu detalicznego, hurtowego, gastronomiczne oferujące kubki na napoje i pojemniki na żywność z tworzywa sztucznego,
- wprowadzający narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne.

 

Dział IV Wprowadzający pojazdy na rynek polski

- wprowadzający na rynek polski pojazdy (pojazdy kategorii M1: pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy oraz kategorii N1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t; )

 

Dział V Sprzęt elektryczny i elektroniczny

- wprowadzający na rynek polski sprzęt elektryczny i elektroniczny (producent sprzętu lub importer sprzętu)

 

Dział VI Baterie i akumulatory

- wprowadzający na rynek polski baterie i akumulatory (producent lub importer jak również przedsiębiorca, który sprowadza z zagranicy towary w których występują te produkty m.in. importer samochodów, motocykli, rowerów elektrycznych, laptopów, zegarków, zabawek, smartfonów, elektronarzędzi itp. towarów)

Wymagane dokumenty
  1. Pełnomocnictwo (podpisane elektronicznym podpisem) w przypadku składania dokumentów przez osobę trzecią.
  2. Uiszczona opłata skarbowa za przedłożenie pełnomocnictwa na konto Urzędu Miasta Katowice.
  3. UWAGA: Dokumenty dla pomocy de minimis należy składać tylko w BDO podpisane elektronicznym podpisem.
Sposób dostarczania dokumentów
  1. Roczne sprawozdanie o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi składamy tylko i wyłącznie przez BDO: https://rejestr-bdo.mos.gov.pl
  2. Dokumenty o pomoc de minimis składamy tylko i wyłącznie przez BDO.
Miejsce złożenia dokumentów w urzędzie

Dotyczy tylko sprawozdań w wersji papierowej za lata 2017-2018.

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice 

lub

osobiście w Kancelarii Ogólnej Urzędu, pokój 164 na parterze budynku 
Od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 - 15:30

Opłaty

Do opłat wnoszonych po ustawowym terminie należy samodzielnie doliczyć odsetki, jak od zobowiązań podatkowych (dział III ustawy – Ordynacja podatkowa).

Wpłat można dokonywać za pośrednictwem bankowości elektronicznej na rachunki bankowe wskazane w informacji poniżej:

 

Dział II Opakowania:

Tabela 4 (opłata recyklingowa) Nr konta: 88 1240 6292 1111 0010 8744 4190

Termin płatności do 15 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym została pobrana opłata recyklingowa.

Tabela 7 (opłata produktowa) Nr konta: 93 1240 6292 1111 0010 6144 3832

Termin płatności do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.

Tabela 8.1 (opłata za kampanie edukacyjne) Nr konta: 34 1240 6292 1111 0010 7756 2608

Termin płatności następuje na koniec roku sprawozdawczego.

W opisie przelewu podać: NIP płatnika, rodzaj należności oraz okres należności, którego wpłata dotyczy..

 

Dział III Produkty (opony pneumatyczne, oleje i smary, narzędzia połowowe, produkty jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego)

Tabela 2 (opłata produktowa) Nr konta: 24 1240 6292 1111 0010 5063 9080

Termin płatności do 31 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.
Tabela 4 (opłata z art. 3b – konsumencka) Nr konta: 11 1240 6292 1111 0011 2858 1239
Tabela 6 (oplata z art. 3k – producencka) Nr konta: 16 1240 6292 1111 0011 2858 0955
Tabela 8 (opłata z art. 11b - kampanie edukacyjne) Nr konta: 62 1240 6292 1111 0011 2858 1776
Termin płatności do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.
W opisie przelewu podać: NIP płatnika, rodzaj należności oraz okres należności, którego wpłata dotyczy.

 

Dział IV Wprowadzający pojazdy na rynek polski

Tabela 1 (opłata za brak sieci zbierania pojazdów) wpłacana na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Termin płatności do 31 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.

 

Dział V Sprzęt elektryczny i elektroniczny

Tabela 5 (opłata produktowa) Nr konta: 68 1240 6292 1111 0010 7178 0699

Termin płatności do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.

Tabela 7 (opłata za kampanie edukacyjne) Nr konta: 68 1240 6292 1111 0010 7178 0699

Termin płatności do 31 stycznia roku następującego po roku kalendarzowym.

Zabezpieczenie finansowe w formie depozytu Nr konta: 81 1130 1091 0003 9080 8020 0002

W opisie przelewu podać: NIP płatnika, rodzaj należności oraz okres należności, którego wpłata dotyczy.

 

Dział VI Baterie i akumulatory

Tabela 3 (opłata produktowa) Nr konta: 73 1240 6292 1111 0010 5063 8780
Termin płatności do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.
Tabela 2 (opłata za kampanie edukacyjne) Nr konta: 73 1240 6292 1111 0010 5063 8780
Termin płatności do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, którego opłata dotyczy.
W opisie przelewu podaćNIP płatnika, rodzaj należności oraz okres należności, którego wpłata dotyczy.

Opłatę rejestrową oraz opłatę roczną za wpis w rejestrze BDO należy uiścić na rachunek bankowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego nr 35 1240 6292 1111 0010 7756 2493

POMOC DE MINIMIS dla opłat produktowych

Od 1 stycznia 2024 r. obowiązują dwa nowe rozporządzenia Komisji Europejskiej regulujące zasady udzielania pomocy de minimis:

  • Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis – które zastąpiło rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.
  • Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2832z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym – które zastąpiło rozporządzenie Komisji (UE) nr 360/2012 z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym. 

W Rozporządzeniu określona została m.in. maksymalna kwota pomocy w wysokości 300 tys. EUR brutto jaką państwo może udzielić jednemu podmiotowi gospodarczemu na przestrzeni 3 lat. W nowym Rozporządzeniu usunięto również odrębny limit pomocy dla przedsiębiorstw prowadzących działalność zarobkową w sektorze transportu towarów. Od 1 stycznia 2024 r. mogą oni również uzyskać pomoc de minimis w wys. 300 tys. EUR w okresie 3 lat.

Warunkiem koniecznym uzyskania pomocy de minimis z tytułu opłaty produktowej jest przesłanie elektronicznie do dnia 15 marca danego roku (wyjątek stanowią kampanie edukacyjne za sprzęt elektryczny i elektroniczny gdzie termin na złożenie dok. mija 31 stycznia), kompletu poprawnie wypełnionych dokumentów (oświadczenie o udzielonej pomocy w okresie trzech ostatnich lat oraz formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis) za pośrednictwem bazy BDO.

Od 9 sierpnia 2024 r. obowiązuje nowy wzór formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis stanowiący załącznik nr 1 do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2024 r. (Dz.U. poz. 1206).

Dokumenty o pomoc de minimis jako pliki PDF lub ZIP przed załączeniem do sprawozdania należy podpisać elektronicznie.

Aby ubiegać się o zwolnienie z opłaty produktowej  w ramach pomocy de minimis należy spełnić następujące warunki:

1. Opłata produktowa za opakowania

Przedsiębiorcy, którzy wprowadzili do obrotu w danym roku kalendarzowym opakowania o łącznej masie nieprzekraczającej 1 tony mogą skorzystać ze zwolnienia z opłaty produktowej za opakowania oraz  ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia kampanii edukacyjnych. Wartość pomocy de minimis odpowiada wartości zwolnienia z opłat, obliczanej z zastosowaniem maksymalnej stawki opłaty produktowej dla opakowań oraz 2% wartości netto opakowań wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym.

2. Opłata produktowa za sprzęt elektryczny i elektroniczny

Przedsiębiorcy, którzy wprowadzili do obrotu małogabarytowy sprzęt, którego żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 50 cm o łącznej średniorocznej masie sprzętu nieprzekraczającej 100 kg oraz wielkogabarytowy sprzęt, którego którykolwiek z zewnętrznych wymiarów przekracza 50 cm o łącznej średniorocznej masie sprzętu nieprzekraczającej 1000 kg.

Możliwość zwolnienia dotyczy także obowiązku prowadzenia kampanii edukacyjnych dla wprowadzającego sprzęt, jeżeli wysokość obliczonych środków nie przekracza 100 zł  w danym roku kalendarzowym.

3. Opłata produktowa za baterie i akumulatory

Przedsiębiorcy, którzy wprowadzili do obrotu w danym roku kalendarzowym baterie przenośne i akumulatory przenośne o łącznej masie nieprzekraczającej 1 kg mogą skorzystać ze zwolnienia z opłaty produktowej w ramach pomocy de minimis.

Terminy i sposób załatwienia sprawy

Termin składania sprawozdań w rejestrze BDO: do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy.

Informacje na temat przebiegu spraw

Imię i Nazwisko

Adres e-mail

Powiat

Numer telefonu

Artur Sobiesiek

artur.sobiesiek@slaskie.pl 

Świętochłowice, Piekary Śląskie

32 77 44 863

Urszula Jelonek

urszula.jelonek@slaskie.pl 

Gliwice, Jaworzno, gliwicki, żywiecki 32 77 44 855

Monika Majek

monika.majek@slaskie.pl 

Mysłowice, Rybnik, częstochowski, rybnicki, tarnogórski

32 77 44 858

Izabela Sławęcka-Myczkowska

izabela.slawecka@slaskie.pl 

Bytom, będziński, cieszyński, mikołowski

32 77 44 856

Bartłomiej Rokowski

bartlomiej.rokowski@slaskie.pl 

Bielsko Biała, Siemianowice Śląskie, Ruda Śląska, Tychy

32 77 44 866

Ariadna Wszelaka

ariadna.wszelaka@slaskie.pl 

Żory, Chorzów, wodzisławski, zawierciański

32 77 44 857

Joanna Kisła

joanna.kisla@slaskie.pl

Częstochowa, kłobucki

34 39 01 258

Olga Guzik

olga.guzik@slaskie.pl 

Sosnowiec, Zabrze, lubliniecki, myszkowski

32 77 44 865

Karolina Zając 

karolina.zajac@slaskie.pl 

Jastrzębie-Zdrój, bielski, bieruńsko-lędziński, pszczyński, raciborski

32 77 44 859

Aleksandra Wilczyńska

aleksandra.wilczynska@slaskie.pl

Katowice, Dąbrowa Górnicza

32 77 44 793

Agnieszka Gulińska

agnieszka.gulinska@slaskie.pl

Pomoc de minimis

32 77 44 725

Joanna Teluk

joanna.teluk@slaskie.pl

Pomoc de minimis

32 77 44 752

Informacje dodatkowe

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego nie odpowiada za kształt i funkcjonowanie Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce opakowaniami (BDO) (w tym awarie, problemy z wydajnością).

W przypadku wystąpienia problemów z obsługą Systemu BDO należy kontaktować się z infolinią BDO w sposób wskazany na stronie https://bdo.mos.gov.pl/kontakt/:
- formularz kontaktowy,
- infolinia BDO w : tel. 22 34 04 050,
- kontakt w Ministerstwie Klimatu i Środowiska: tel. 22 36 92 065.

Podstawa prawna
  1. Ustawa o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 699 ze zm.).
  2. Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi z dnia 13 czerwca 2013 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1114 ze zm).
  3. Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej z dnia 11 maja 2001 r. (Dz.U. z 2020 poz. 1903 ze zm.).
  4. Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji z dnia 20 stycznia 2005 r. (Dz.U. 2020 poz. 2056 ze zm.).
  5. Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 11 września 2015 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1622).
  6. Ustawa o bateriach i akumulatorach z dnia 24 kwietnia 2009 r. (Dz.U. 2022 poz. 1113).
Przetwarzanie danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych nr 2016/679 informujemy, iż:

  1. Administratorem Pani/Pana przetwarzanych danych osobowych jest:
    • w celu realizacji zadań związanych z prowadzeniem BDO jest Marszałek Województwa Śląskiego, dane kontaktowe: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego w Katowicach, ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice;
    • w celu realizacji zadań przetwarzania w elektronicznym systemie BDO jest Minister Środowiska, ul. Wawelska 52/54, 00-922 Warszawa tel. (22) 36-92-900, email: info@mos.gov.pl, ePUAP: /mos/SkrytkaESP .
  2. Została wyznaczona osoba do kontaktu w sprawie przetwarzania danych osobowych (inspektor ochrony danych):
  3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.  (RODO) w związku z:
    • 80 ust. 1a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2021 r. poz. 779 z późn. zm.) w celu realizacji przez Marszałka Województwa zadań związanych z prowadzeniem BDO.
  4. Przetwarzanie dotyczy następujących kategorii danych osobowych: imię  i nazwisko, nazwę podmiotu, adres zamieszkania lub siedziby, kod pocztowy, miejscowość, nazwę i numer ulicy, kraj, numer telefonu i faksu, e-mail, numer identyfikacji podatkowej (NIP).Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępnione:
    • uprawnionym podmiotom na podstawie przepisów prawa,
    • podmiotom świadczącym obsługę organizacyjno-administracyjną Urzędu,
    • użytkownikom strony https://www.bdo.mos.gov.pl.
  5. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 100 lat.
  6. Pani/Pana dane nie będą profilowane i nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w celu podjęcia decyzji w sprawie indywidualnej.
  7. W granicach i na zasadach opisanych w przepisach prawa przysługuje Pani/Panu prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  8. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym, a konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości rejestracji w BDO.
  9. Dane osobowe osób skarżących nie są jawne dla stron postępowania skargowego zgodnie z art. 73 §1 pkt 1b, w związku z art. 233 zdanie drugie, art. 234 pkt 2, art. 235 oraz art. 236  § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Karta usługi w ePUAP

 link: karta usługi w serwisie ePUAP.

 

Załączniki

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

ul. Ligonia 46
40-037 Katowice
tel.: +48 (32) 20 78 888
e-mail: kancelaria@slaskie.pl

NIP Województwa (rozliczenia): 9542770064  
NIP Urzędu (spr. pracownicze): 9542260713

REGON: 276284638

Strona internetowa Województwa Śląskiego: slaskie.pl

Logo głównego BIP.
Powrót na początek strony