Menu

Sygnaliści

Podstawa prawna

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r. poz. 928) masz możliwość poinformowania nas o wszelkich nieprawidłowościach, które stanowią naruszenia prawa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego.

Sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą.

Procedura dokonywania wewnętrznych zgłoszeń naruszeń prawa
i podejmowania działań następczych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego obowiązuje Zarządzenie nr 73/24 Marszałka Województwa Śląskiego z dnia 18 września 2024 r. w sprawie wprowadzenia Procedury dokonywania wewnętrznych zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego, zwanej dalej Procedurą.

Procedura określa zasady i tryb przyjmowania informacji o naruszeniu prawa (czyli działania lub zaniechania niezgodnego
z prawem lub mającego na celu obejście prawa) w kontekście związanym z pracą w zakresie: korupcji, zamówień publicznych, usług, produktów i rynków finansowych, przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami, bezpieczeństwa transportu, ochrony środowiska, ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego, bezpieczeństwa żywności
i pasz, zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia publicznego, ochrony konsumentów, ochrony prywatności i danych osobowych, bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych, interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej, rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych, konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi powyżej.

Wprowadzenie Procedury ma na celu stworzenie bezpiecznego i transparentnego środowiska pracy oraz promowanie wśród pracowników i innych uprawnionych osób zgłaszania naruszeń prawa i innych wyszczególnionych nieprawidłowości poprzez wewnętrzne kanały zgłoszeniowe oraz ochronę osób dokonujących zgłoszeń przed wszelkimi działaniami odwetowymi.

Jak zgłosić naruszenie prawa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego

Zgłoszenie może być dokonane:

  • pisemnie:
  1. w postaci papierowej - listownie na adres: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice w zamkniętej kopercie z dopiskiem w widocznym miejscu „zgłoszenie wewnętrzne – nie otwierać”; nie należy wskazywać danych nadawcy,
  2. w postaci elektronicznej - poprzez dedykowany do przyjmowania zgłoszeń adres email: zgloszenie@slaskie.pl,
  • ustnie:
  1. telefonicznie pod numerem telefonu Koordynatora komunikacji z sygnalistą lub Zastępcy Koordynatora ds. komunikacji z sygnalistą (dane kontaktowe wskazane poniżej),
  2. osobiście, podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego na wniosek sygnalisty, po wcześniejszym umówieniu się z osobą/osobami upoważnionymi do przyjmowania zgłoszeń, tj. Koordynatorem ds. komunikacji z sygnalistą/Zastępcą Koordynatora ds. komunikacji z sygnalistą.

 

Koordynatorem ds. komunikacji z sygnalistą jest Pani Tatiana Miś (tel. (32) 20 78 579).

Zastępcą Koordynatora ds. komunikacji z sygnalistą jest Pani Agnieszka Czarnota (tel. (32) 20 78 167).

Sygnalista ma prawo rezygnacji z zachowania poufności swojej tożsamości i ma prawo wyrazić zgodę na ujawnienie tożsamości

 W celu przekazania informacji zwrotnej sygnalista może podać adres do kontaktu. 

Zgłoszenia muszą być dokonywane w dobrej wierze, a informacje w nich zawarte muszą być uzyskane w kontekście związanym z pracą oraz muszą mieścić się w kategoriach wskazanych powyżej oraz wskazanych w § 12 ustawy. Kto dokonuje zgłoszenia lub ujawnienia publicznego wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło może ponosić odpowiedzialność karną i cywilną.

Zgłoszenie może zawierać między innymi, następujące informacje:

  • imię i nazwisko sygnalisty;
  • stanowisko lub pełnioną funkcję;
  • datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji
    o naruszeniu prawa;
  • opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa;
  • wskazanie podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie;
  • wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa;
  • wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia;
  • wskazanie preferowanego sposobu kontaktu.

Zgłoszenie anonimowe pozostawia się bez rozpoznania.

Zespół ds. rozpatrywania zgłoszeń wewnętrznych

Marszałek powołuje Zespół ds. rozpatrywania zgłoszeń wewnętrznych, który przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.

Celem podejmowanych działań następczych jest ocena prawdziwości informacji zawartych
w zgłoszeniu oraz przeciwdziałanie naruszeniu prawa będącego przedmiotem zgłoszenia.

W przypadku wpłynięcia kilku zgłoszeń o podobnych naruszeniach można w ramach podejmowanych działań następczych badać kilka zgłoszeń jednocześnie.

Zakaz działań odwetowych

Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego,
pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego była prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa. Wobec Sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.

Zgłoszenia zewnętrzne

Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organu publicznego oraz w stosownych przypadkach do instytucji organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej, zgodnie z rozdziałem 4 ustawy.

Zgłoszenie zewnętrzne dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organu publicznego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami ustawy.

Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego

ul. Ligonia 46
40-037 Katowice
tel.: +48 (32) 20 78 888
e-mail: kancelaria@slaskie.pl

NIP Województwa (rozliczenia): 9542770064  
NIP Urzędu (spr. pracownicze): 9542260713

REGON: 276284638

Strona internetowa Województwa Śląskiego: slaskie.pl

Logo głównego BIP.
Powrót na początek strony